ALGEMEEN > Glazuur - problemen > bobbeling in glazuur (sinasappelhuid?)

Ik heb een tweetal aardewerk delen geglazuurd met transparant keramikos aardewerk glazuur en daarna in mijn oven gebakken. Het waren testjes, maar het resultaat was nog niet helemaal zoals ik wilde:
- in 1 van de delen zitten heel veel bobbelingen (sinasappelhuid).
- op sommige plekken lijkt de glazuur niet goed samengesmolten te zijn.
- in de delen zijn scheuren ontstaan (dit kan ook te maken hebben dat de delen te dun waren).
Ik heb keramikos aardewerk gietklei witbakkend (1020-1140 graden) gebruikt. Deze heb ik biscuit gebakken op 900 graden. De glazuur die ik gebruikt heb is dus de glansglazuur transparant van keramikos (1020-1200 graden), de glazuurstook heb ik gedaan tot 1050 graden, en op deze temperatuur heb ik 30 min gependeld.
Waar kan de oorzaak van dit probleem liggen, ligt het aan het stoken, of heb ik de glazuur te dun/dik aangebracht (dompelen)?
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Wat hoger biscuit bakken wil wel helpen om minder dik te glazuren Patrick
    Een te zacht gebakken biscuit zuigt snel veel water op .
    Eerst je werk onderdompelen in water doet de glazuur ook minder snel intrekken.
    Snel onderdompelen en daarna uitschudden.
    Ik bebruik voornamelijk zelf gemaakte glazuren en daar van doe het nageldik op mijn werk.
    die kraakjes die ik bedoelde zijn kleine scheurtjes in het nog ongebakken glazuur die je hebt aangebracht.
    Dat je kale plekjes krijgt bij te dik glazuren komt door dat je werk eerst uitzet tijdens het stoken an daarna pas krimpt.
    Zitten er dus haarscheurtjes in je glazuur dan zullen die eerst groter worden door dat uitzetten en daarna niet meer de kans krijgen om dicht te vloeien.

    Frans
    beantwoord
  • Patrick, je hebt een zeer goede werkbeschrijving gegeven met foto's. Zo te zien zou men denken dat de glazuur te dik is opgebracht, maar misschien is dit een te snelle conclusie. Je hebt wel 30 min. gependeld, maar wat ik ook graag zou weten is de totale stooktijd. Dit type glazuur heeft een zeer groot stooktraject ( 1020-1200 )en dus vrij ' taai ' te noemen. Dit glazuur zou ik eerder tot 1080 °C stoken in 7 uur en dan nog een kwartiertje pendelen. Het heeft ook niks met de scherf denk ik.
    beantwoord
  • Het lijkt er inderdaad op dat je te dik hebt geglazuurd Patrick.
    Je kan dit vaak controleren door te kijken of er in de aangebrachte glazuur kleine kraakjes zitten.
    Die gewoon dichtwrijven met een draaiende beweging van je vingers zo haal je er een klein laagje af en vul je de kraakjes.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor alle antwoorden! Weten jullie zeker dat het om te dik glazuren gaat? Op sommige plekken kan ik namelijk gewoon de scherf voelen, daar is het glazuur niet samengesmolten.

    Wat bedoel je met kleine kraakjes? Hoe kan ik minder dik glazuren?
    Ik heb nu het glazuur aangemaakt en geprobeerd het zo dik/dun te maken als ongeklopte room. Daarna heb ik de delen ondergedompeld en na het drogen oneffenheden met mijn vingers uitgewreven. Hebben jullie nog tips om het glazuren meer gestroomlijnt te laten verlopen?
    beantwoord
  • Ik ben nu een aantal nieuwe delen aan het biscuit bakken op 950 graden ipv 900 graden.

    Ik had mijn delen voor het glazuren ondergedompeld in water, daarom verbaasd het met ook dat het glazuur er te dik is op gekomen.

    Ik ben benieuwd hoe het gaat met de nieuw gebakken delen, ik hou jullie op de hoogte!
    beantwoord
  • Patrick, lees mijn post hierboven nog eens even door.

    " Weten jullie zeker dat het om te dik glazuren gaat? Op sommige plekken kan ik namelijk gewoon de scherf voelen, daar is het glazuur niet samengesmolten. "

    Daar ben ik niet zo zeker van. :-)
    beantwoord
  • Oh sorry, ik was ook vergeten het volledige stooktraject te vermelden van mijn glazuurstook:

    - van starttemp t/m 400 graden , 150 graden/uur (ongeveer 3 uur)
    - van 400 graden naar 1050 graden, vol vermogen, het kost hem ongeveer 4 uur
    - nog 30 minuten pendelen op 1050 graden

    beantwoord
  • Patrick, moet ik de optelling maken ? 7 uur totaal of 4 uur totaal ? In geval de stook 7 uur nu reeds het totaal is moet je minstens 1080 °C halen en 15 min. pendelen.
    -start: 100°C/uur tot 120°C, 150°C tot 600°C en dan pas vol vermogen.
    beantwoord
  • Hallo allemaal, nog bedankt voor alle antwoorden. Ik heb een tijdje geleden nog een keer glazuur gestookt, en dit keer is het goed gegaan. Wat heb ik gedaan:

    Glazuurstook (totaal = 7h):
    van 0 tot 400 in bijna 3 uur
    van 400 tot 1080 in bijna 4 uur
    dan nog 30min pendelen op 1080 graden

    maar de belangrijkste oplossing was dat ik het glazuur sterk verdunt heb en voor het glazuren heb ik de biscuit gebakken delen goed nat gemaakt zodat er maar een dunne laag werd aangebracht.

    groetjes patrick
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.