ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Recept tinglazuur

Graag wil ik gaan experimenteren met de majolica techniek.
Wil heeft een tinglazuur recept en wil dit delen
Groet brigitte

8 antwoorden

  • Brigitte, majolica-glazuren bevatten meestal een fritte. Nu is de vraag over welke frittes jij beschikt. Zinloos enkele recepten te geven als je niet over de fritte beschikt om dit glazuur aan te maken.
    ( het fabrieksnummer of de segerformule van de fritte zou handig zijn )
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb boraxfritte en hoog alkallische fritte (1510)in huis kan je hier iets mee
    Groet brigitte
    beantwoord
  • Het zou handig zijn wanneer je een calciumboraat fritte hebt. Deze fritte heeft van zichzelf al de neiging een witte sluier in het glazuur te vormen en werkt gunstig op gechamotteerde klei (geen neiging tot craquelé). De frittes die jij in huis hebt leveren gegarandeerd craquelé in het glazuur waarin zij zijn verwerkt.
    beantwoord
  • Brigitte, wat voor samenstelling heeft uw boraxfritte ?
    beantwoord
  • Brigitte, heb je toevallig lood-mono/-sequi/of -bisilicaat in huis ? Dit zijn ook frittes en worden meest gebruikt voor majolica. Hier kan ik dan al wat mee verzinnen.
    beantwoord
  • Beste lucien en michel

    Ik heb in huis calciumboraat er staat geen fritte bij genoemd gebruik ik voor de raku
    Maar ook loodbisilikaat heb ik
    Van de borax fritte heb ik geen samenstelling,
    het is van silex en het nummer is FR29585
    Kunnen jullie hier iets mee

    Groetjes brigitte
    beantwoord
  • Brigitte, een typisch majolica glazuur is op basis van loodbisilikaat. Deze is voor SK 03 ( +/- 1040 °C :7 uur stooktijd):

    64 loodbisilicaat
    26 K-veldspaat
    4 krijt
    6 tinoxide
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt, ik ga deze glazuur proberen je hoort nog van me.
    groet Brigitte
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.