ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku

Voor het eerst ga ik een rakubak meemaken,mijn vraagje,werkstukken gemaakt met gietklei te bakken op 1.200°kan men die ook gebruiken om rakubak mee te doen.Hartelijk dank
gevraagd

8 antwoorden

  • hai Rosie,
    Volgens mij kun je het gerust mee gebruiken voor een raku bak te doen ,uw werkstuk is toch al bisqiu
    gebakken en dat is normaal op 960°,dan mag 1200° geen probleem zijn.

    groetjes eddy,
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt Eddy,ben benieuwd wat het zal worden.
    beantwoord
  • Wat mijn ervaringen zijn met de raku is dat je een behoorlijk hoeveelheid chamotte in de klei nodig hebt. En dat heeft gietklei niet, volgens mij. Ook de bisquit stook hoger dan 950 graden raad ik af. De scherf van je werkstuk is niet flexibel meer om de schokken op te vangen.
    Wil je het werkstuk toch stoken om te kijken wat je kan doen met de raku, zet hem dan alleen in de oven, dan bij eventuele barsten/exploderen van de schaal, kunnen de overige werkstukken niet beschadigd worden.

    een fijne stook Jeltje
    beantwoord
  • Hallo,
    aan gietklei kun je chamotte toevoegen.Grove chamotte is los te koop in zakken vanaf 5 kg.Ik giet zelf tegels met chamotte toevoeging.Het grappige van het gieten van tegels met chamotteklei is dat de 'bovenlaag' van de tegel chamotte-vrij is(het gips zuigt het steentje niet aan).Dit maakt het mogelijk de tegel te decoreren(b.v.s'graffito)zonder hinder te hebben van de kleine steentjes.

    Groetjes Rob
    beantwoord
  • Hoi Rosie,

    Ik heb zelf geen ervaring met de gietklei, maar via een vriend van mij weet ik dat dit veel risiko met zich mee brengt. De kans van exploderen is, zoals ook Jeltje al zegt erg groot.
    Voor de raku stook zou ik dus altijd een klei nemen met chamotte, waardoor je de schokken kunt opvangen.
    Ook een stook van 1200 is te hoog. 950 - 960 is vanwege de flexibiliteit beter.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor reactie's,zal zeker jullie raad opvolgen,stel je voor al die werkstukken naar de vaantjes dat zou jammer zijn.
    beantwoord
  • Een gietklei bedoeld voor aardewerk, biscuit gebakken tot 950 graden doet het bij mij tot zover prima in de raku.
    Het betreft hier kleine bakjes van 5 bij 5 cm. en ik heb hierbij geen breuk.
    Tot op heden heb ik deze werkjes gebruikt als proefjes voor de wasco krijtjes dus het werk is in de raku oven blijven staan.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • En gietklei voor steengoed is NOG beter als het raku betreft.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.