ALGEMEEN > Klei - algemeen > Hoe groot moet het gat zijn...

Goedenmorgen.
Ik wil graag een paar spaarpotten maken en heb een aantal monsters gekregen om deze te gebruiken. Helaas heb ik geen idee hoe te berekenen, hoe groot ik het gat uit de klei te snijden! Ik heb een dop van 4cm breedt en de klei trekt zich terug 16.5% op 1250°
Dat is veel, maar het staat in de fabrieksbeschrijving. Is dan de berekening 4x 1.165= 4.66 ?
Ik denk dat ik vele testjes zal moeten doen en ik zal ze snijden uit een leer harde klei,maar als iemand een goed advies zou kunnen geven,dan Hartlijk dank!
Anne

2 antwoorden

  • Hallo Anne,
    Wanneer de totaalkrimp van de gebruikte klei 16,5 % bedraagt wordt de gebakken maat dus 83,5 % van de natte maat. Om de natte maat te berekenen deel je de 4 cm door 83,5 en vermenigvuldig de uitkomst met 100. Zo weet je hoe groot het gat moet worden.
    Als je twijfelt aan het opgegeven percentage, of als je heel precies wilt zijn, maak je een proefplaatje van de betreffende klei, op dezelfde manier behandeld als je de spaarpot gaat maken en in dezelfde zachtheid, en zet daar een afstand van exact 10 cm op uit. Bak deze test zoals je de spaarpot denkt te gaan stoken en meet hoeveel de 10 cm is gekrompen. Als de afstand nu 8,35 cm is geworden komt dit overeen met de opgegeven krimp.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt!!Ik ga het proberen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.