ALGEMEEN > Ovens > ervaring met ovens waarvan de spiralen op staven zitten?

Heeft iemand ervaring met ovens waarvan de spiralen op staven zitten.
Er wordt gezegd dat het een betere uitstraling van de hitte teweeg brengt. Klopt dat? Resulteert dat in minder energie gebruik? Wordt de wand van de oven minder heet? Minder uitstraling?



4 antwoorden

  • Pierre, spiralen in groeven of rond buizen maakt geen verschil. Het is de isolatie achter de weerstanden dat het verschil maakt.
    beantwoord
  • In lucien heeft gelijk. ik wil echter enkele kantekenigen maken.
    -Bij gelijke wanddikte: is het warmteverlies iets hoger t.p.v. de uitsparing voor de spiralen.
    -De vrije doorstoomopening tussen wand en ovenlading, heeft meer invloed op het energieverbruik. Een te kleine vrije doorstoom opening verhoogt het verbruik en verkort de levensduur van de spiralen.
    -Bij spiralen op buizen verkleint de vrije doorstroom opening. Deze moet dan weer groter worden. Bij dezelfde lading afmetingen, wordt dan de buitenafmeting groter, waardoor het energieverbruik aanzienlijker toeneemt.
    -Naast de vrijedoorstroom opening is het belangrijk dat de ovenlucht goed kan ciruleren tussen de ovenlading. Een slechte ovencirculatie (wat heel vaak door keramisten vergeten wordt} veroorzaakt naast een hoger energieverbruik ook een slechtere capaciteit van je producten.
    Leo Eussen
    beantwoord
  • Doorstroom is bij recente gebouwde elektrische ovens te verwaarlozen tot onbestaande. Doorstroom warmte heb je wel bij gasovens.
    beantwoord
  • Dit is bedoeld voor andere belanghebbende keramisten.
    In mijn eerste reactie heb ik heb al laten gesteld dat veel keramisten niet weten dat in een electro-oven, de warmte aan de lading voor het merendeel overgedragen wordt door de circulatie in de oven.
    Bij menig professionele keramist heb ik zo hun stookproblemen kunnen oplossen.
    Hopend dat de andere keramisten hier hun voordeel mee kunnen doen.
    Leo Eussen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.