ALGEMEEN > Techniek > Met welke materialen kan ik sneeuw/slagroom en kant maken op kant en klaar porselein?

Ik heb ergens gezien dat je door middel van wit poeder op porselein te strooien en hierna te bakken sneeuw kan maken. Door deze poeder met een olie (of iets anders?) te mengen ontstaat er slagroom bijvoorbeeld (dit ligt dan echt op het porselein), het wordt ook wel eens gebruikt voor een baard van bijvoorbeeld de kerstman. Weet iemand hoe deze materialen heten en waar ik ze kan kopen?

Dezelfde vraag heb ik voor het maken van kant op porselein. Ik weet niet of dit poeder is of al vloeibaar. Ik weet alleen dat je het met een kleur moet mengen, aan moet brengen op porselein, moet laten dragen en dat je hierna figuren uit kunt krassen. Na het bakken is het niet bekraste deel mat wit en lijkt het op kant.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groeten Hilde

14 antwoorden

  • Hoi Hilde,

    Op je eerste vraag weet ik geen antwoord, maar wat je tweede vraag betreft: bedoel je misschien het werken met schellak? Op 'youtube' staan diverse filmpjes. Meestal in het engels (shellac resist). Hier een link: https://www.youtube.com/watch?v=Q0ygh_vaUz De schellak wordt vaak als vlokken verkocht bij de diverse leveranciers van keramiekbenodigdheden, maar het is makkelijk zelf aan te mnaken.
    Hoop dat dit antwoord je op weg helpt.
    beantwoord
  • Hoi Jeltje.

    Dank je wel voor jou reactie. Helaas is dit niet wat ik bedoel. Ik heb op internet een foto gevonden en bijgevoegd.

    Hopelijk weet iemand het!

    Groetjes Hilde

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Hilde,
    Misschien heb ik het mis, maar is jouw vraag nou dat je de afdrukken van kant wil benaderen of denk je werkelijk aan een toegevoegd product?
    Om je een indruk te geven wat ik wel gedaan heb om een kant effect te krijgen voeg ik enkele foto`s bij.
    Wanneer je dit beoogt kan ik je de werkwijze laten weten. vr groet,truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En nog een foto van een kraagvaas met kantmotief.
    vrg,truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Truus,

    Het is echt een goedje wat je op heel het porselein smeert. Je laat het dan drogen en krast dan wat weg. Op deze manier krijg je een patroon dat gaat glansen (hier zit geen 'verf' meer). Na het bakken is de verf mat wit. Ik weet dat de verf waarschijnlijk mat wit is, maar waar je het mee mengt en wat de verhoudingen zijn weet ik niet. Je moet een licht kleurtje door het goedje doen zodat je kan zien welk deel je gehad hebt, maar dit is na het branden wit. Het is lastig uit te leggen. Hopelijk herkent iemand het op de foto.

    Voor het maken van slagroom/sneeuw gebruik je een ander poeder. Voor sneeuw moet je het met water mengen, op een tegel doen en deze in de magnetron doen. Hierna kun je het eraf halen en het op het bord ofzo doen. Voor bijvoorbeeld de slagroom (hetzelfde als de sneeuw) moet je het mengen met glycerine. De naam van deze poeder die ik nu ken is BFG, maar ik heb geen idee of dit klopt!
    beantwoord
  • Hilde, dus als ik het goed begrijp gaat het om porselein, dat geglazuurd wordt, waarna je een deel van het glazuur weg haalt zodra het droog is, en je na het bakken delen glanzend en delen dof hebt ?

    Als ik bovenstaande goed begrepen heb, van je, dan kan dat met iedere glanzende glazuur. Daar waar je het glanzend glazuur weg haalt zal geen glans verschijnen.

    Maar waarschijnlijk ontbreekt er nog iets aan je beschrijving.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Het klopt deels. Het porselein is al geglazuurd. Kant en klaar porselein dat je koopt in winkels als xenos etc. Wat je er dan op smeert geeft het matte effect en wat je weg haalt wordt door het geglazuurde porselein glanzend.
    beantwoord
  • De paar voorbeeldjes die ik op internet vind worden soms ook wel kraswerk genoemd. Misschien dat dit iemand iets zegt..
    beantwoord
  • Hoi Hilde,
    Ik denk dat je de sgraffito techniek bedoeld.Met dit begrip kun je al vinden op internet en zeker in keramiek/glazuurboeken
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Het lijkt wel iets als etsen ..
    beantwoord
  • Dag Hilde,zit al een paar dagen naar je vraag te kijken en misschien zoeken wij het in een "verkeerde"hoek?
    Kan het zijn dat je bedoelt dat je kant en klaar glanzend wit porselein serviesgoed koopt en dat je met een porseleinverf op lage temp dat in een huishoudoven kan bakken of op lage temperatuur in een keramiekoven?
    Kan zijn dat je dan een mat wit glazuur kan gebruiken en het misschien met behulp van een sjabloon kan schilderen of tamponeren.
    Net als met acrylverf zou je een soort pasta/medium voor porselein erbij kunnen gebruiken om het "op te hogen"als dat bestaat....
    Op de site van keramikos staat veel voor het gebruik van porselein schilderen,misschien kunnen zij je verder helpen als het dat is wat ik denk.
    Omdat het machinaal is gemaakt gebruikt de fabrikant misschien zelfs een transfer?
    Volgens mij kan je kant en klare porselein figuurtjes kopen zoals een kerstman en die dan met porseleinverf beschilderen en bakken,daar zit volgens mij ook wel zo`n schuimverf bij....
    Hoop dat je wat aan het antwoord hebt,anders denken we gewoon weer even verder.
    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • Hallo Caroline,

    Dit komt inderdaad in de buurt. Sorry als mijn verhaal onduidelijk was. Ik koop inderdaad kant en klaar wit porselein servies en brand het rond de 800 graden in een keramiek oven. Ik heb de foto van het kant nogmaals toegevoegd.

    Ik ben er al achter dat het echt BFG heet wat ik zoek. Door het te mengen met glycerine of hilfsmedium krijg je de slagroom of het kant. Voor het kant moet je het inderdaad mengen met acrylverf zodat het een kleurtje krijgt en het overzichelijk is om te werken. Dit brand in de oven weg waardoor er wit over blijft. Het beste schijnt verkocht te worden in de USA maar ik heb nog geen idee waar!!Dit is van horen zeggen dus ik weet niet of het klopt. Wat een zoektocht he.. Maar het is zo mooi!

    Dank jullie wel voor het meedenken! Hopelijk is het nu wel duidelijk en herkent iemand het!

    Bijlagen:
    beantwoord
  • In de 'crea'-hoek is een sneeuwpasta met 3D effect te koop. www.cchobby.nl
    beantwoord
  • Helaas nog steeds niet gevonden. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.