ALGEMEEN > Glazuur - problemen > temperatuur/glazuur/klei kleur

ik heb een beeld gemaakt van bruin/zwarte klei, wanneer ik die op hoge temp. bak wordt hij heel donker, wat mn bedoeling ook is, maar hij wordt gedeeltelijk met glazuur behandeld, en op dit pak staat 1020/1060 gr. wat gebeurd er wanneer ik dit op hogere temp.bak ?

6 antwoorden

  • Ik ben bang dat het glazuur dan van je beeld afloopt.
    beantwoord
  • De temperatuur van stoken van de klei hoeft niet dezelfde te zijn als die van het glazuur. Het is mogelijk om de eerste stook zonder glazuur hoog te doen om daarna het glazuur op lagere temperatuur te stoken. Het opbrengen van het glazuur is dan wel lastig omdat de scherf dan nog amper vocht opneemt. Meng het glazuur met ca 3 % roggebloem (en evt extra CMC/lijm) en maak het aan tot een dik papje; dit is dan geschikt als kwastglazuur. Wanneer je het glazuur wilt spuiten moet je de roggebloem weglaten. Maak het te glazuren object warm zodat het opgebrachte glazuur sneller droogt.
    succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • ja Michel zo had ik het ook al bedacht, maar had dan weer een probleem met het hechten van het glazuur, maar hier heb jij dus al aangegeven hoe ik dat kan oplossen, ik ga het binnenkort proberen,
    dank je, mvg
    beantwoord
  • Michel, ik wil mijn steengoed ook op die wijze alsnog optutten. Bijvoorbeeld met lusters.

    Roggebloem is duidelijk.

    Wat is CMC ?
    En wat voor lijm bedoel je ?

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • CMC:

    nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose

    Te koop bij de grondstoffenleverancier onder verschillende merknamen.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien weer :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.