ALGEMEEN > Stoken > stookcurve ruwbak / biscuit

Ik ga zo voor t eerst helemaal zelf bepalen hoe de stookcurve voor de ruwbak/biscuit gaat verlopen.

Heb zitten schuiven met handleiding en keramiektechniek.wordpress.com/d-het-bakproces/

en kom op het volgende:
- 1e drie uur 50 graden per uur tot 150 Celsius (vanwege aanwezig water),
- dan 4 uur lang opstoken met 100 graden per uur tot 550 Celsius (iets met rustig opwarmen, schijnt),
- dan 2 uur lang met 50 graden per uur voorbij de kwarstsprong naar 650 graden Celsius,
- en dan zo snel mogelijk naar 900 graden Celsius, het punt waar de klei optimaal poreus is (handig met glazuren).

Is dit een zinnig verhaal of is het larie/overdreven/onzin ?

mvg
Liset

4 antwoorden

  • Liset, als we er van uit gaan dat alles goed droog is:
    20 - 120°C : 100°C/uur
    120 - 600°C : 150°C/uur
    600 - 950°C : vol vermogen.( bij 900°C zijn nog niet alle zouten gebonden, enkel aan de buitenkant. Je kan ook tot 900°C, maar dan best nog 30 min. pendelen.)

    Indien deze stookwijze de kwartssprong niet aan kan, zoek dan maar een betere klei ( met meer Al²0³ en minder SiO² )
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien.
    Ik had wel 't vermoeden dat ik weer "iets" te grondig (?) was, er mee :-)
    Dus kwartssprong passeren kan met 150°C/uur.
    En op 900°C/uur een half uur pendelen.

    Ik heb Vingerling 123 op dit moment voor biscuuitbak klaar staan.

    Kan ik naderhand ergens aan zien dat ze de kwartssprong "niet aan kan" ?

    Dank je wel weer & alvast !
    mvg
    Liset

    Mijn vervolgvraag is:
    Kan ik ergens aan zien dat de stookwijze de kwartssprong niet aan kan ?
    Het is overigens Vingerling 123 (een witte chamotte die ook op steengoed T gebakken kan worden) die momenteel de biscuitbrand te verduren krijgt.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Er is niets mis met K123 klei; ik werk daar al lang mee, met goede resultaten. De stook over de kwarts sprong dient langzaam te gaan (520 naar 620 graden).
    Je herkent problemen met de kwartssprong aan openstaande scheuren, radiaal, vanuit het midden van een vlak.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dank je wel.
    De kwartssprong zou ergens rond de 573°C plaats vinden (aldus literatuur). Hoe langzaam moet die volgens jou gepasseerd worden ?

    Het is vannacht met 150°C/u gebeurd. De oven is nog aan het afkoelen. Ik kan de 1e 12 uur de over nog niet openen.

    Kun je ook aan de klank horen of er scheuren zijn ?
    En kun je nog een biscuitbrand er over heen doen om scheuren dicht te laten gaan eventueel ?

    Alvast mijn dank voor de antwoorden als die komen !
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.