ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Help ... goudglazuur lukt niet.

Hallo, ik ben op zoek naar een oplossing om op een aantal keramieken werkstukken ( klei of porselein) enkele gouden accent-puntjes aan te brengen.
Ik heb al enkele proefstoken gedaan met de goudglazuur en luster maar het wil niet lukken : het resultaat blijft donkerbruin van kleur.
Ik heb al gestookt met goud op bisquit, porselein, geglazuurde keramiek, met 1,2 en 3 lagen, gebakken op 1040°C en 950°C
(stooktemperaturen van de fabrikanten : goudluster P2187 op 980-1080°C en Botz nr 9541 op 1020-1040°C) en het wil maar niet lukken. Wie heeft hier al wat meer ervaring mee,
welke produkten zijn hiervoor het best geschikt en hoe ermee te werken ?

5 antwoorden

  • Als het om goudluster gaat dien je dit op ca 700 graden te stoken.
    Met groet van
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Antwoorden staan hier ook:
    http://oud.klei.nl/forum/o/593/goudluster
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De genoemde nummers zijn glazuurnummers ,geen goudlusters en dan krijgt je net zoals met vele glazuren.... waarom vallen ,ook al zijn het ,kant en klare glazuren toch anders uit? Het is ook weer de combinatie van klei,stookcurve,aanbrengen glazuur ed die een rol meespelen.
    Bovendien wat zijn je verwachtingen van het z.g goudglazuur?
    Ik heb ook ooit Botz 9541 gebruikt,het is geen mooi egaal goudkleurig glazuur ,ik had een goudkleurig "effect" met wat zwart/donkerbruine "vlekken" en een soort craquelé .Een kennis had hetzefde resultaat.
    Goudluster is een ander verhaal,het geeft een "echt"goud uiterlijk.Heeft ook een andere prijs.
    Vrees dat het gewoon niet aan de verwachtingen voldoet bij wat men zich voorsteld bij een goudglazuur,zeker als men het voor accenten wil gebruiken.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Aan iedereen die hier gereageerd heeft, alleszins bedankt! Met wat extra zoekwerk en teststoken heb ik een gewenst resultaat bekomen. Behalve de goudglazuur van Botz waren de andere kleurstoffen gekregen restjes met al of niet informatie erbij. Het enige goede resultaat was met een stook op 700° en 10' pendelen. Dit produkt zal dan wel de echte goudluster zijn ... een klein potje met nogal dikke, kleverige brij zonder echt informatie of oorsprong. Een vraagje hierbij : hoe en met welk product kan en mag zo'n goudluster aangelengd worden om wat meer vloeibaar te zijn?
    Groeten en alvast bedankt voor de reactie !
    Marleen
    beantwoord
  • Rozemarijnolie is het middel om te verdunnen tenminste dat is wat wij gebruiken.
    Ik denk zelf dat elke etherische olie gescikt is.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.