ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Vazen niet waterdicht

Binnenkant van een vaasbehandel ik met een transparante glazuur.Soms is deze dan niet waterdicht.Samenstelling van de glazuuris: GerstlyBoraat35%, Natronveldspaat35%, kwarts10%, Kaolin15%, Zinkoxide5%, Bentonit2%
Geschikt voor 1060-1150. ik stook op 1080.Moet ik iets aan dit recept toevoegen, of heeft iemand een beter recept? Ben

15 antwoorden

  • Ben, dit kan vele oorzaken hebben.
    1- Als je steengoedklei gebruikt i.p.v. aardewerkklei, gaat deze klei niet mee krimpen op deze temperatuur en ontstaat er een spanning op het glazuur en zelfs als het glazuur geen haarscheurtjes zal vertonen, gaat de scherf poreus blijven. Een klei met lager sinterpunt gebruiken is de hoofdreden.
    2- Als het glazuur tot 1150°C kan gestookt worden is het beter dat je tussen 1080°C en 1100°C stookt.
    beantwoord
  • Heb je wel de goede klei gebruikt. Als je de klei niet op de goede temperatuur stookt, sintert hij niet dicht. Er is een heel goed middel te koop bij keramiek winkels enwel, verdichtingsmiddel.
    Werkt uitstekend. Groetjes Margot.
    beantwoord
  • Bij voorkeur geen gechamotteerde klei gebruiken. Zoals hierboven al aangegeven aardewerkklei gebruiken. Maar waterdichte vazen maken is erg lastig op aardewerktemperatuur. De klei dient voldoende dicht te zijn en het glazuur moet goed passen, t.w. lichtelijk onder druk staan op de betreffende klei. Deze afstemming vereist helaas veel professionaliteit.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Ben,
    Je zou je vazen met klei geschikt voor steengoed kunnen maken en ongeglazuurd op steengoed temperatuur bakken. De keramiek is dat zeker waterdicht gesinterd.

    Daarna kun je je oorspronkelijke glazuur er op gebruiken, met toevoeging van extra hechtmiddel. Zoals Carboxymethylcellulose (CMC). Hiervoor moet je de vaas wel eerst verwarmen. (Op de kachel bv)

    En vervolgens dus op aardewerktemperatuur bakken.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Je zou ook aardewerkklei op zijn bovengrens kunnen bakken. Dit scheelt een pak energie. Om steengoedklei waterdicht te maken, moet men ook stoken aan de bovengrens-temperatuur. Steengoedklei gebruiken om er achteraf aardewerkglazuur op te zetten is enkel het probleem verleggen. Vraag aan de leverancier de samenstelling en de wateropname-verschillen van uw klei. Zo weet je hoe hoog je zal moeten stoken om deze klei waterdicht te maken.
    beantwoord
  • meestal is heel dun glazuren aan de binnenkant al een oplossing.
    Een scheut water bij een bestaande glazuur dan in de vaas gieten en er weer uit draaien.
    Werkte bij ons altijd.

    Frans
    beantwoord
  • Dat is zeker een goed alternatief Frans. Daardoor haal je het sinterpunt van de klei ( -oppervlakte ) naar beneden en werkt als zoutglazuren. Goed idee !
    beantwoord
  • Wel opletten met het uitdraaien dat er geen "heilige dagen "blijven zitten :)
    beantwoord
  • Laat ik nou niet weten wat "heilige dagen" in het glazuur zijn. Zou je dat eens willen vertellen, Frans ?
    beantwoord
  • :-) Ik denk dat dit de ' sabbat-dagen ' zijn in het aanbrengen van het glazuur: plaatsen waar niet ' gewerkt ' is. In dit geval, plaatsen waar geen glazuur is aangebracht.
    Soortgelijke uitdrukking heb ik rond Antwerpen al gehoord.
    beantwoord
  • quote: "meestal is heel dun glazuren aan de binnenkant al een oplossing.
    Een scheut water bij een bestaande glazuur dan in de vaas gieten en er weer uit draaien.
    Werkte bij ons altijd."

    @Frans,
    Neem je daarvoor ieder (verdund) basis aardewerk glazuur ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Wij gebruiken een transparante glazuur Liset maar elke basis glazuur is goed denk ik.
    Geen speciale glazuur gebruiken .

    @Jozefien heilige dagen zijn zoals Lucien al vermelde kale plekken in of op een geglazuurd oppervlak waar wel glazuur zou moeten zitten.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je wel, Frans.
    Goeie tip van je.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Lucien, ik heb eerst jouw advies opgevolgd en daar goede resultaten mee behaald, bedankt.Ook alle andere opmerkingen zijn voor mij interessant en kan daar verder mee experimenteren. Allemaal bedankt!

    Ben
    beantwoord
  • Ben, leuk te vernemen dat je een goed resultaat bekomen hebt. Was trouwens een zeer waardevolle vraag waar ook velen hun profijt uit kunnen halen, dank zij de verschillende oplossingen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.