ALGEMEEN > Klei - algemeen > Grafiet maken

Op dit moment ben ik aan het afstuderen aan de Design Academie in Eindhoven en ben een project met grafiet aan het doen.
Nu heb ik al een hoop opgezocht over het bakken van grafiet en wil als resultaat mijn eigen grafiet kunnen maken om hier vervolgens een product van te maken. Dit is (net als potlood) een mengsel van klei grafiet-poeder en water.
Ik vroeg me af of er al mensen ervaring hebben met het maken/bakken van grafiet en mij hierin kunnen helpen en informatie willen delen.
Alvast hartelijk dank en ik hoop van jullie te horen!
gevraagd

10 antwoorden

  • Ik denk dat je je vraag hier moet stellen:
    http://www.youtube.com/watch?v=aSEIa-GjDD8
    Staat een telefoonnummer bij. In Amsterdam.
    De naam is: De Vier V.O.F.
    Veel succes.
    Liset
    beantwoord
  • Hai Liset, Ja de Vier had ik ook al gevonden, maar deze bewerken alleen grafietblokken tot product dmv draaien etc. en bakken/maken dit niet zelf.
    Bij mij gaat het vooral om het zelf maken van grafiet, het mengsel tussen grafiet poeder en klei poeder en het bakprogramma.
    Maar toch bedankt voor het meedenken!
    beantwoord
  • Ja, ik dacht al een overeenkomst te zien op een gegeven moment. In de clip laat de man iets zien "van een kunstenaar" en het heeft 3 gaten. En op jouw website precies dezelfde vorm en dan heet dat een wijnrek. :-) Grappig.
    Maar goed. Met die gelaagdheid en de richting ervan wil je dus niets in jouw grafiet-vorm.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Grafiet wordt vnl. gedolven, synthetische productie gebeurt bij temps van 3000°C, buiten het bereik de doorsnee keramist.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Niels, als je in het engels zoekt kom je inderdaad al heel snel op temperaturen van over de 3000 graden Celsius. Dat is ruwweg 2x zo heet als porselein gebakken moet worden. Ik zie ook nergens staan dat de grafiet met klei gemengd zou worden.

    Quote:
    "Graphite and Diamonds are the only 2 naturally formed polymers of Carbon. The essential difference between the two is simply structure – Graphite is 2 dimensional where as Diamonds are 3. Graphite’s unique combination of planar structure, relatively pure carbon composition, and metamorphic origin give it valuable characteristics such as; being an excellent conductor of heat and electricity, having the highest natural strength and stiffness of any material and even the ability to maintain its strength and stability to temperatures in excess of 3,600OC. It is also very resistant to chemical attack. At the same time, it is one of the lightest of all reinforcing agents and has high natural lubricity. These powerful set of properties offer an incredible range of applications the commercial world has yet to see." /end quote

    Maar misschien heb je een nieuwe samenstelling van klei in gedachten ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Nu zie ik Lucien's link.
    Op die manier dus ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Zelfs voor potloden moet de grafiet onder hoge druk en temperatuur met elkaar gemengd worden ?
    http://www.youtube.com/watch?v=CmCHSj2wTCI

    Volgens mij moet je naar een potlodenfabrikant. Die heeft de meng-machines daarvoor klaar staan.
    Of je neemt contact op met Nabertherm. Wie weet hebben die een adres voor je.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, ik denk niet dat Nabertherm daar een antwoord op heeft.
    Als ik het goed begrepen heb gaat het hier over potloden met grafiet toch ? Grafiet is in dit geval het pigment en klei de binder. Wat men verstaat onder deze ' klei-samenstelling ' zit in het fabrieksgeheim. Elke fabrikant zal zowat zijn eigen samenstelling hebben. Hoe harder de potloodvulling, hoe meer ' klei ' er in steekt. Het is volgens mij voldoende om dit mengsel aan 900°C te stoken. Wil men nu zelf zo'n samenstelling maken, kan men dit zelfs zonder het grafiet, gezien dit inert is aan de binder ( kleisamenstelling ).
    beantwoord
  • Lucien, dus jij denkt niet dat grafiet en klei onder hoge druk gemengd moeten worden ? (Dat wordt in het youTube filmpje wel beweert, maar kan nodeloos "dikdoenerij" zijn natuurlijk.(Net doen alsof het ingewikkeld is terwijl het dat niet is))
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.