ALGEMEEN > Diversen > vastgeplakte triangels

Goedemorgen,

Ik ben nog maar net begonnen met keramiek. Helaas waren er niet genoeg deelnemers voor een vervolg basis cursus, dus ben ik maar zelf aan de slag gegaan.

Inmiddels een oven gekocht en ik ben wat aan het experimenteren met glazuren enz, Nu blijven mij triangels aan mijn werk zitten. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan voorkomen, ik heb toch het idee dat mij werk op de puntjes rust en niet op de volledig triangel ookal is het wel nipt.


Groetjes Anneke

6 antwoorden

  • Hallo Anneke,

    Veel glazuren vormen bij het smelten een stroperige massa. Deze heeft de neiging de overgang tussen het oppervlak van het glazuur en de punt van de triangel op te vullen. Je kunt dit verschijnsel enigszins tegengaan door op de plaats van de triangel erg dun te glazuren (dunner dan een duimnagel dikte). Je gebruikt waarschijnlijk keramische triangels. Bij metalen triangels treedt dit verschijnsel veel minder op.

    Veel succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Anneke,

    Ik weet niet op welke temperatuur je stookt, maar als je het werk hoger dan 1200 graden stookt kun je het beter niet op triangels zetten. Zet de ongeglazuurde bodem van je werkstuk dan direct op de ovenplaat, die je bestrooid hebt met een dun laagje zilverzand.
    beantwoord
  • Misschien dat je de onderkant van je werk ook glazuurt ? Dat kun je beter niet doen.
    Het werk moet wel op de puntjes van de triangels steunen; het raakvlak met je werk moet zo klein mogelijk zijn.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • bedankt voor de reacties. Het was een kommetje, die moet toch wel aan de onderkant geglazuurd worden? Of ben ik te enthousiast?

    Ik ga de metalen triangels so wie so beginnen en wat minder glazuur. Ik stook nu op 1050. Denk dat mijn oventje de 1200 niet haalt :)

    Groetjes Anneke
    beantwoord
  • Als het voor de waterdichtheid is dat je de onderkant glazuurt kan je beter de onderkant schoon laten eventuele druppels weghalen en dan insmeren met een veel dunnere glazuur Anneke.
    Dan wordt het ook waterdicht en krijg je maat hele kleine puntjes onder je kommetjesdie je met een schuursteentje makkelijk kunt verwijderen.

    Frans
    beantwoord
  • Anneke, kijk maar eens aan de onderkant van je kopjes, mokken en borden. Er staat altijd een randje op dat niet geglazuurd is.
    Dat is precies om datgene waar jij nu tegenaan loopt :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.