ALGEMEEN > Techniek > tekeningen overbrengen

(voorlopig) teken ik op ouderwetse bordjes, met porseleinstiften. prima. ik heb echter vooral problemen met het overbrengen van de originele tekeningen op papier, naar de borden. Ik doe het nu met carbonpapier of door de originele tekening aan de achterkant te bedekken met zacht potlood en dan over te trekken op het bord.
Met zwarte stift bedek ik de lijn wel, maar andere kleuren vervuilen door de potlood-/carbonlijn.
Hoe kan ik de originele tekening overbrengen op de borden?

11 antwoorden

  • Hallo Elsbeth,

    Ik vraag me af of dat vervuilen blijvend is; m.a.w. of de grafiet van het potlood en de carbon (kool) niet gewoon wegbrandt bij de stook.
    Vroeger werden tekeningen overgebracht door ze dóór te prikken en met houtskool te bestuiven (deppen met een grofmazig zakje met houtskoolpoeder).
    Deze kool brandt ook gewoon weg.

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Wat een slimme oplossing hadden ze vroeger bedacht, Frans.
    Elsbeth, dat kun je dus met de tekening ook doen, met dien verstande dat je de gaatjes op de keramiek niet met houtskoolpoeder over neemt, maar met de kleur die je wilt gebruiken.
    Lucien Tinck heeft soortgelijke krijtjes (Ceraline wax crayons) ontwikkeld.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dag Elsbeth,er bestaat ook grafiet papier,misschien kan je dan iets dunnere lijntjes tekenen?Carbon papier is heel vettig,dit papier totaal niet.
    En je zou misschien ook de orginele tekening aan de achterkant met houtskool kunnen bedekken zodat dat, zoals Frans al zegt,gewoon wegbrand.......
    Kan zijn dat je al een oplossing hebt?
    Groetjes van Caroline.
    beantwoord
  • Hallo Elsbeth,
    Er bestaat Grafiet papier ( A 4 formaat ) van Schjerning
    speciaal voor tekeningen op porselein te drukken.
    Dit brandt weg in de oven. Verkrijgbaar bij Keramikos.
    Groet, Yvonne Vermeulen
    beantwoord
  • dank jullie wel voor jullie antwoorden. ik kom nu achter een ander probleem:
    als ik mijn originele tekening overbreng op een bordje (met carbonpapier, dat wel) vervuilt de punt van mijn stift zo, dat de inkt niet meer in de punt komt. maar ik kan mijn tekeningen niet uit de hand op een bordje tekenen, ik moet het origineel dus op een manier overbrengen die mijn stiften niet beschadigd. mijn bordjes worden niet gebakken.
    ik weet niet of mijn stiften niet dichtlopen door het residu van grafietpapier. heeft iemand hier meer ervaring mee, met stiften van Marabu?
    beantwoord
  • Hallo Elsbeth,heb je al eens geinformeerd bij je leverancier of fabrikant van de stiften wat je hiermee moet?
    Misschien dat er een medium/papier of zoiets bestaat om heel makkelijk je tekening over te brengen of dat de punten van je stift schoon blijft.....vragen is altijd beter dan prutsen.
    Succes,Caroline.
    beantwoord
  • Dag Elsbeth

    Kun en vertellen met wat voor materiaal jij je bordjes beschilderd of stift, omdat je zegt dat je bordjes niet gestookt worden. is het niet keramisch wat je opbrengt.
    Zijn je bordjes wel of niet geglazuurd.
    Is het niet keramisch, dan zijn er veel meer mogelijkheden toch?
    Ik hoor het wel
    Groet Netty Janssens
    beantwoord
  • ik teken met Marabu Porcelain Painters, gewoon op normale bordjes. Oude, nieuwe, maar in ieder geval geglazuurd. Na 3 dagen drogen zijn de tekeningen (redelijk) afwasmachinebestendig.
    beantwoord
  • Kijk eens op onderstaande link, ik stel me voor dat je gewoon je tekening tekent op papier, scant, print en vervolgens overbrengt.
    Ik heb er geen ervaring mee.
    Groet,
    Eric

    ceramicartsdaily.org/.../
    beantwoord
  • @Elsbeth,
    wanneer je beschilderde borden tot ongeveer 800 graden in een oven zou stoken zou alle carbon weg branden.

    Maar ik heb het vermoeden dat je op het verkeerde forum bent. Kan jouw verf wel gestookt worden ?
    Zo niet vraag dan eens hier:
    http://forum.schnugis.net/index.php?topic=26301.0
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • @Elsbeth,
    Als dit is waar je mee werkt:
    http://forum.schnugis.net/index.php?topic=26301.0
    dan ben je misschien wat te voorzichtig wanneer je je tekening eerst op papier zet en dan pas op het bordje overneemt.
    Doe het maar rechtstreeks op het bord, en houdt de brandspiritus bij de hand als het echt niet goed gaat.
    Daarmee kun je een fout weg werken als je er heel snel bij bent.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.