ALGEMEEN > Glazuur - problemen > barstjes ,ontstaan tijdens glazuren

Ik heb nu een aantal keren een beeld met engobes biscuit gebakken (950 graden) en daarna met transparant glazuur opnieuw gebakken. (1060 gr.)
En dan ontstaan scheurtjes in de klei. Ik gebruik grove chamotte Vingerling.
Normaal gesproken overkomt mij dit niet. Maar steeds als ik engobes gebruik en daarna transparant glazuur. Weet iemand hiervoor een verklaring?
alvast dank, Hanneke Andreae

3 antwoorden

  • misschien krimpt de engobe meer dan de onderliggende scherf?
    beantwoord
  • Ik neem aan dat de engobe geen chamotte bevat Hanneke
    Klei met chamotte krimpt minder dan
    klei zonder dat spul.
    Dit kan verklaren waarom pas bij 1060 graden de scheurtjes te zien zijn.
    Een remedie kan zijn om wat kaolien aan je engobe toe te voegen daardoor verhoog je de smelttemperatuur en dus minder krimp bij de eindtemperatuur.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,welke engobe gebruik jij?Kant en klare?Of maak je het zelf?En hoe doe je dat dan?

    Ik werk veel met engobe die ik zelf maak van kleipoeder en pigment en bak dan bisquit op 1020 graden,transparant op 1060 of 11060 graden.
    Wat in het verleden wel eens gebeurt is is dat je het te dik opbrengt of dat de ondergrond al iets aangedroogt was zodat je verschillende krimp had maar dat was meer bij de kant en klare engobe dan dat ik het zelf maak.
    Ook ik gebruik het meest grove klei van VeKa 40000 en eigenlijk gaat dat nog steeds goed.Het kan inderdaad zijn dat je je fouten pas goed ziet na de glazuur stook.
    Op mijn site zie je mijn werk www.carolinekuiper.nl
    Mocht je vragen hebben over hoe ik het precies doe of welke kleipoeder etc,laat maar weten.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.