ALGEMEEN > Klei - algemeen > Welke kleisoort is geschikt?

Ik ben bezig om een rond tafelkleedje (doorsnede 50 cm) van keramiek te maken.
Ik wil de suggestie geven dat de klei als een echt kleedje over een tafeltje (doorsneden 30 cm hangt) Nu heb ik geexperimenteerd met verse fijne chamotte. Het komt heel uit de oeven. Echter, het lukt nog onvoldoende om het "kleedje " onder een hoek van 90 graden te laten hangen. Ik moet nog erg duwen tegen de overhangende klei. En kom niet verder dan een hoek van zo'n 60 graden, voordat er veel scheurtjes ontstaan.
Weet iemand of er een andere kleisoort beter geschikt hier voor is? Een kleisoort die soepel valt?
Iemand kwam met draaiklei. Zou dit geschikt zijn?
groeten Jessie

7 antwoorden

  • Wanneer je klei onder een hoek van 90 graden wil buigen wordt de binnenkant van de hoek enigszins ingedrukt, maar de buitenhoek wordt sterk uitgerekt. Hoe meer chamotte de klei bevat des te eerder zal de klei afbreken. Een dunnere klei plaat zal wat makkelijker zijn dan een dikke plaat die je ombuigt. In principe is draai klei plastischer en zal meet ombuiging toelaten.
    Ik denk dat je de oplossing vooral moet zoeken in het tegengaan van het uitrekken van de buitenhoek. Maak de klei plaat op een stuk katoen of nog beter op canvas (rekt nog minder uit). Wanneer je de klei plaat inclusief de canvas (aan de buitenkant) ombuigt wordt het oprekken daar sterk tegen gegaan. Aan de binnenkant van de hoek zal de klei dan relatief meer worden ingedrukt (=dikker worden); het teveel aan klei kan dan worden verwijderd alvorens de doek te verwijderen.
    En dan nog iets. Klei heeft een geheugen; dat houdt ik dat het bij het drogen en het bakken de neiging heeft terug te willen naar de oorspronkelijk (platte vorm). Om dat tegen te gaan dien je de hoek verder te buigen dan 90 graden en daarna weer terug naar de gewenste 90 graden-hoek.
    Een heel verhaal dus dat meer het omgaan met de klei betreft dan de soort klei.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Jessie,tot hoe hoog wil je stoken?En hoe dik mag het kleedje uiteindelijk zijn?
    Is het niet makkelijker om je kleedje uit 2 delen te laten bestaan?Eerst maken en dan de hoek eraf snijden,vervolgens in een 90 graden hoek er weer opzetten?Je kan dan aan de onderkant de hoek duidelijk laten zitten en bovenop iets rond modeleren?
    Denk dat je anders iedere keer met scheuren blijft zitten of je zou het met papierklei of porselein moeten proberen maar.....Daar zijn anderen weer geoefend in en kunnen een beter antwoord geven.

    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • @caroline en @Michel,
    dank jullie wel voor de reacties.
    Het gaat niet makkelijk worden,vrees ik.... Ik heb namelijk met een platte keramische mal(foto1) er een patroon ingedrukt. Waardoor een aantal oplossingen van jullie afvallen, omdat anders het patroon uit de klei verdwijnt. In 2 delen en met een canvaslap aan de bovenkant gaat dus helaas niet lukken).
    Ik heb hem nu ongeveer een halve cm dik gemaakt.

    Op foto 2 kan je zien tot hoever ik tot nog toe gekomen ben. Hij is gelukkig heel uit de oven gekomen. Ik vind hem alleen nog te wijd uitstaan. Het lastige was, dat als ik tegen de klei aanduwde, ik met mijn vingers het patroon er uit duwde en er scheurtjes ontstonden op de rand.

    Mijn docent adviseerde me om de kleisoort Franse Gres eens proberen. Zou dat nog een optie zijn?

    groeten Jessie
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het gaat niet om de nationaliteit van een klei, neem ik aan. Maar een klei zonder chamotte en redelijk plastisch zou een optie kunnen zijn. Hou er rekening mee dat deze meer krimpt dan een gechamotteerde klei en misschien een andere baktemperatuur vereist. Gebruik deze liefst zo dun mogelijk in verband met het oprekken van de buitenhoek.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor het mee denken en de tips. Leuk om zo bij te leren.
    Ik ga mijn best doen!
    beantwoord
  • Jessie, met de tips van Michel kom je al een heel eind. Met de foto's erbij heeft men reeds een betere kijk op het probleem.
    - KLEI: Met Michel het volledig eens. Let bij aankoop speciaal op het Al²O³- gehalte. Dit oxide staat grotendeels in voor de plasticiteit. Als je steengoed-klei gebruikt, stook dan ook op steengoedtemperatuur. Als je op aardewerktemperatuur ( < 1100°C ) wil stoken, gebruik dan ook aardewerkklei.
    - DIKTE: De plak klei lijkt me zeker te dik i.v.m. de grootte van de diameter. Je zou het overhangende deel dunner kunnen uitrollen.
    - VORMEN: Laat het doek met motief gewoon zitten en vorm de klei mét het doek. Zo kan je beter draperen en duwen zonder het patroon te beschadigen. Vorm met behulp van een rechtwandig ton-vorm. Pak deze ton-vorm eerst in met een krant. Leg dan een plaatje op de kantwerk-doek en draai nu alles op zijn kop. Neem de ton-vorm weg en duw nu voorzichtig het overhangend gedeelte naar binnen toe ( om reden wat Michel aanhaalde ). laat alles nu een tijdje rusten voordat je het doek weg haalt ( laat de onderkant nog even zitten ). Snij dan maar pas de omtrek rand op maat. Eens lederhard kan je alles weer omdraaien en het doek verwijderen ( plaatje iets kleiner dan de binnenmaat en met een steun zodat de overslag vrij kan hangen ).
    beantwoord
  • @lucien,
    Dank je voor de tips.
    Klei : ik zal eens bellen naar de ve-ka en vragen welke klei veel van dit oxide heeft.
    Dikte: ik ga kijken hoe dun ik hem kan krijgen.
    Vormen : ik kan het motief er niet op laten zitten, want dan krijg je de " negatieve afdruk"
    Ik heb nu een mal van keramiek gemaakt ( het negatief) ,zodat de afdruk weer het positief wordt ( kanten kleedje).
    Het kleedje hangt over een boomstronk,die niet mooi rond is. Dan is het tonnetje nietngeschikt toch?
    Misschien kan ik hem vormen op de boomstronk. Hem er vervolgens afhalen en nog iets verder naar binnen duwen ( michel's reden).
    Jessie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.