ALGEMEEN > Klei - algemeen > Fuchs KK132 op 1100 C waterdicht ?

Goeiemiddag lezers en lezeressen, ik heb een vraag.

Ik heb een mussendakpan gemaakt van Fuchs KK132, grof gechamoteerde rood-bakkende klei.
De baktemperatuur is volgens de aanwijzingen 1020 tot 1240 graden Celsius.

Ik heb van deze klei de rood nodig die bij ongeveer 1100 graden Celsius te voorschijn komt.

Is mijn mussendakpan dan met 1100 graden Celsius ook waterdicht gesinterd ?

Of moet ik dat liever doen wat Frans Boot met vazen doet; een sterk verdunde basis glazuur er op kwasten ?
( http://oud.klei.nl/forum/o/5430/Vazen%20niet%20waterdicht?nm=ov )

Mijn dank alvast !
mvg
Liset
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Als je die dakpan echt als dakpan gaat gebruiken mag hij best poreus zijn Lizet andere keramixche dakpannen zijn dat ook.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans.
    Okee, bedankt voor de tip.
    En denk je dat deze klei bij 1100 graden C niet dicht zal sinteren ?
    Want liever heb ik dat natuurlijk wel. Dan blijven ze langer heel. En aangezien ze bij een ander op het dak komen zou dat wel prettig zijn. (Ze kosten overigens bijna nix hoor)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De normale rode dakpannen gaan ook heel lang mee Lizet misschien wel 30 jaar of meer.
    Dichtsinteren lukt alleen bij steengoedklei op de(bijna) maximumtemperatuur.

    Frans
    beantwoord
  • Wanneer je er een glazuur overheen zet zal de kleur van de klei donkerder worden dan de ongeglazuurde versie (vergelijkbaar met nat maken). Maar glazuren is niet perse nodig.
    beantwoord
  • @Frans,
    30 jaar voor een oude holle dakpan .. ligt meestal toch al op een oud huis .. Dan denk dat ik dat inderdaad dan wel kan riskeren. Zeg ik het er wel netjes bij natuurlijk. Maar dan kon de pan wel eens langer heel blijven dan het huis.
    Dank je wel.

    @Michel,
    O ja, dat is waar ook.
    Gaat dus niet.
    Dank je wel voor 't wijzen er op.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.