ALGEMEEN > Stoken > zoutstook

ik kan ca 200kg klei krijgen, nl pottery crafts,(Engeland) ze is licht bruin, draaiklei zonder chamotte. Is deze geschikt voor een zoutstook? Dit zonder het risico van barstjes en dergelijke. Normaal gebruik ik de zwarte klei van St-Amand: Solargil

3 antwoorden

  • Wanneer een klei er lichtbruin uitziet bevat deze meestal een percentage ijzer waardoor de producten in de zoutstook er veelal erg donkerbruin uitkomen. Je geeft geen nummer op van de klei, maar als het een steengoedklei betreft zou je wat tests kunnen nemen in de zoutstook.

    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Zoutstoken geschiedt op hoge temperatuur, (1280 graden). Alle klei die geschikt is voor die betreffende temperatuur kan in de zoutoven. Zelf heb ik zoutgestookt met Franse gres, da's een donkergrijze klei die zalmkleurig wordt na de gewone biscuitstook en daarna in de zoutoven donkerbruin er uit komt. Verder heb ik met witbakkende steengoedklei in de zoutoven gestookt; Creaton 254. Deze komt warmbeige uit de zoutoven.
    Echter, de nabije aanwezigheid van de zoutvaatjes bij de werkstukken, alsmede de reductiestook bepalen de kleuren ook. Het is dus elke keer een verrassing hoe alles precies wordt uiteindelijk. Dat maakt zoutstoken ook weer erg leuk. Ook de soorten glazuur die met zoutstoken eventueel gebruikt worden, bepalen de kleur.
    beantwoord
  • Krijgen? Voor niks dus? Dan stel je toch geen vragen en maak je er gewoon wat moois van? Gewoon een paar potten van die nieuwe klei meestoken in je zoutstook toch? En anders een stook tussendoor zonder zouten?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.