ALGEMEEN > Klei - algemeen > kleurverschillen in Terra Cotta gietklei

Ik hebben een vraag / probleem en ik hoop dat 1 van jullie mij misschien zou kunnen helpen. Bij het afgieten van terracotta gietklei (merk vingerling) ontstaan kleurverschillen onderin de afgegoten objecten (zie foto), je ziet het al een klein beetje voor het bakken, maar na het bakken is het helemaal goed zichtbaar. Het lijkt alsof de pigmenten in de klei niet goed gemengd zijn, maar ik meng de klei goed met een 'helikopter' tool op de boormachine.
Het andere probleem (wat er misschien mee te maken heeft) is dat de terracotta gietklei als ik die kopen te dik is om er mee af te gieten en door het te mengen met waterglas of water probeer ik dit te verhelpen maar zou het komen dat de kleurverschillen daar door komen? Of heeft iemand een andere oplossing om de terra cotta gietklei vloeibaarder/ beter gietbaar te maken?
Als iemand hier ervaring in heeft of misschien weet waar het aan ligt dat de gietklei niet effen in kleur wordt hoor ik het graag.
Alvast hartelijk bedankt
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Het antwoord weet ik niet, maar ik vind het juist een mooi effect.
    beantwoord
  • Dit zijn de zogenaamde gietvlekken Dienke
    Die vlekken ontstaan meestal doordat je op een zelfde plek in de vorm giet.
    Let maar eens op als je aan het gieten bent naast de plek waar je giet wordt een lichtere streep zichtbaar die zich naar de kanten begeeft door de stroming van de klei en komt zo tegen de zijwand en onderkant aan.
    Die streep komt volgens mij door het electroliet dat de klei vloeibaar maakt.
    Deze gietvlekken zijn nogal lastig te voorkomen.
    Een oplossing om dit te voorkomen is om niet steeds op de zelfde plek in te gieten maar de straal bewegen of de straal verspreiden door de klei via een b.v pannenspons te gieten.
    Je kan ook een bv leeg conservenblikje gebruiken waar ook de bodem is verwijderd .
    blikje op de bodem van de vorm zetten en mee omhoog bewegen tot de vorm vol is.
    Zo hou je die gietstreep binnen dat blikje tot de vorm vol is de gietstreep zal dan alleen zichtbaar zijn op die plek waar de vorm vol raakt dus meestal het gietgat wat je toch afsnijdt.

    Frans
    beantwoord
  • Nog even dit Dienke

    Meestal is goed oproren van je gietklei al voldoende om een goede gietdikte te krijgen,
    Anders zal je je klei moeten wegen.
    1 kilo gietklei moet ongeveer 1750 gram wegen
    is het zwaarder dan water toevoegen om het op gewicht te krijgen,
    Is het gewicht goed dan druppelsgewijs waterglas toevoegen tot het de goede gietdikte heeft(het moet als dikke motorolie van je hand afdruipen.
    Voorzichtig met waterglas een teveel van dit spul werkt averechts dus maakt de gietklei dikker en onwerkbaar.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Hartelijk dank voor je behulpzame reactie, dit ga ik zeker proberen! Toch vind ik het vreemd dat zelfs na lang roeren een kant en klare gietklei niet vloeibaar genoeg is om te gieten. Je zou denken dat de klei al de goede verhoudingen zou moeten hebben? Met andere gietkleien heb ik dat nooit, maar misschien is terracotta gewoon niet zo giet'geschikt'.

    Groet dienke
    beantwoord
  • Hallo,

    Als gietklei lang staat, vooral met veel lucht erboven of onafgedekt, kan de werkzaamheid van de elektroliet teruglopen.
    Normaal gesproken moet een minuutje roeren voldoende zijn om de zaak vloeibaar te maken.
    Tixotropie heet dat.
    Lukt dat niet, dan de werkwijze van "de andere Frans"toepassen.
    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.