ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > sulfaat/oxide

Een recept met 15 gr kopersulfaat oplossen in 1lt. water ,kan dat ook met kopercarbonaat.
en één met 100 gr. ijzersulfaat in 1 lt. water kan dat met ijzeroxide.
Ik heb er nog één;een werkstuk in gesmeerd met een pigment en mat glazuur gespoten en gebakken is erg flets geworden .Hoe kan ik die nog verbeteren.

5 antwoorden

  • Beste Ingrid,

    Sulfaat en oxide zijn niet uitwisselbaar.
    Ze worden gebruikt voor verschillende technieken.
    Sulfaten zijn oplosbaar in water en trekken in de scherf, waar ze na verdamping van het water onregelmatig op het oppervlak van de pot tevoorschijn komen.
    Oxides zijn niet oplosbaar in water en wordt gebruikt in glazuur om kleur te geven. Dit blijft dus altijd op het oppervlak liggen en trekt niet in de scherf.

    Sulfaat in glazuur gebruiken heeft ook het neveneffect dat je sneller blazen in de klei krijgt.

    (N.B. sulfaten zijn veel giftiger dan oxides)

    Je werkstuk opnieuw glazuren en bakken lijkt me de enige oplossing.

    succes

    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans, sneller kan niet.
    Het is net een knopendoos. Je hebt nooit in huis wat je nodig hebt.
    Ingrid
    beantwoord


  • Hallo Ingrid,

    Even een vraag: Hoe kleur heeft je kopersulfaat, ik gebruikt het ook wel eens maar weet niet of het in verschillende kleuren is .
    Heb het zelf eens gekocht om dat ik de kleur zo mooi vond ,maar gebruikt daar overheen wel een aparte glazuur .

    Groeten Gerrie Scherpenzeel.
    beantwoord
  • Gerrie ,een misverstand.Ik heb juist geen sulfaat.
    Ingrid
    beantwoord
  • Beste Gerrie,


    Kopersulfaat zijn blauwe in water oplosbare kristallen.
    ( ze zijn ook erg giftig)
    Kleureffecten die je er me kunt krijgen op pifire varieren van groen tot rood tot zwartachtig afhankelijk van concentratie en reductuie.

    De specifiek blauwe kleur van de kristallen vind je na bakken niet meer terug

    groeten

    hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.