ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > transparant glazuurrecept cone 6 voedselveilig

wie heeft er een goed zelf te kleuren, voedselveilig, transparant,frittevrij glazuurrecept voor cone 6 ?
Ik heb heel matthes uitgespit maar alleen Geschirr-recepten met calciumboraat gevonden, wat ik niet in huis heb...

18 antwoorden

  • Hallo Marlies,

    Het beste kun je maar overgaan tot de aanschaf van calciumboraat. op die temperatuur is het een grondstof (fritte) die erg goed werkt als (hulp-)vloeimiddel.
    Als het hebt aangeschaft heb ik een heel goed glans transparant glazuur dat craquelé vrij is bij die temperatuur op gechamotteerde klei.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Marlies,

    Ik kan in Matthes een heleboel glazuren vinden die geschikt zijn voor cone 6 en geen calciumboraat bevatten. Cone 6 heet bij Matthes SK6a.
    Een goed in te kleuren glazuur waar ik veel mee werk op deze temperatuur is het zeer bekende recept van B. Leach: 40 kaliveldspaat - 30 kwarts - 20 krijt - 10 kaolien. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    ik heb bij matthes speciaal op geschirr-glazuren gezocht.
    Is het recept van B. Leach veilig te gebruiken voor gebruiksgoed?
    beantwoord
  • Hoi Marlies,

    Ze hebben mij altijd verteld dat dit glazuur voedselveilig is. Er zitten geen stoffen in als: lood of barium. Ik denk dus dat het geen probleem is. Als het niet klopt is er vast wel een deskundige op dit forum die zal reageren :-)
    beantwoord
  • veilig
    beantwoord
  • Fantastisch! ik ga van de week de oven branden, dus dan kan ik mooi een aantal proefjes branden met pigment erdoor.
    Bedankt allebei!
    beantwoord
  • Marlies, laat je vooral niet van slag brengen door de oxides lood of barium ( of andere spoken ). Loodmono-en sequisilicaat-frites kunnen bij gebruik nog uitlogen, maar lood-bi-silicaat-fritte is veilig ( heeft te maken met die moleculletjes ). Barium in een fritte is evenmin schadelijk, zeker in steengoedglazuren ( door hun hoger SiO³-gehalte ). Heb je er al eens bij stil gestaan dat kristalglas een lood-silicaat is? Enerzijds staat men dan te gillen op lood- of bariumverbindingen en anderzijds staat er dan met chroom- koper- antimoon- kobalt- en mangaanverbindingen op de plank.( is goedkoper dan kleurfrittes/pigmenten/stains, vandaar..)
    Koop dus ALLE grondstoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid in gefritte vorm.

    Cone 6 van Orton = 1220°C aan 150°C/uur.
    Cone 6a van SK = 1240°C aan 150°C/uur.
    Cone 06a van SK = 990°C aan 150°C/uur.
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor je reactie, da's nog eens nuttige informatie!
    En nu blijkt dat ik de recepten op de verkeerde temperatuur bak!
    Ha, alles nog maar een keer bakken op de voorgeschreven temp. kijken wat het verschil is!
    beantwoord
  • Er zijn niet veel recepten voor die temperatuur. Bij mij is het de standaard stook temperatuur, waar ik alle glazuren op heb afgestemd. Ik weet dat dit Bernard Leach glazuur niet optimaal werkt op 1220 graden.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Michel,

    Ik ben benieuwd wat jouw recept (met calciumboraat) is voor cone 6.
    Wat het Leach recept betreft: het kan verschil maken of je elektrisch of met gas stookt. Ik doe het eerstgenoemde.
    beantwoord
  • ik ben de testjes nu aan het maken, en stook inderdaad altijd 1220.
    ik stook elektrisch.
    ik zal vertellen hoe het is afgelopen.
    beantwoord
  • Hallo Marlies,
    Glanzende glazuren heb je in verschillende soorten. Deze kunnen volledig transparant zijn maar dan zijn die niet stabiel, d.w.z. dat de huid van het glazuur zakt wanneer het glazuur dik is aangebracht. Dit type is zeer geschikt over porselein of ter accentuering van een reliëf in de scherf eronder.
    K561A glans transparant iets lopend zonder craquelé op fijne chamotte klei (niet geschikt op draaiklei)

    K-veldspaat 40
    calciumboraat 7
    dolomiet 10
    bariumcarbonaat 6
    zinkoxide 3
    kwarts 34

    Wil je dat het glazuur goed is in te kleuren dan kies je een glanzend glazuur dat niet of nauwelijks zakt, stabiel is.

    K268I glanzend enigszins dekkend volledig stabiel, craquelé op chamotte klei (geschikt voor draaiklei)

    K-veldspaat 60 of K-veldspaat 58
    krijt 21 wollastoniet 27
    kaolien 15 kaolien 15
    kwarts 14

    Deze laatste twee glazuur recepten geven een vergelijkbaar resultaat maar het tweede is makkelijker in het gebruik.

    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • ik zie dat de onderste twee recepten in elkaar zijn geschoven. Lees die als twee aparte recepten naast elkaar, waarbij het totaal van het recept steeds 100 is.
    beantwoord
  • Jeltje, het maakt geen verschil of je een elektrische-, een gas- of een houtoven gebruikt. Het verschil zit hem in het al dan niet voldoende aanwezigheid van zuurstof. Bij een elektrische oven is dit geen probleem, maar wel bij de overige systemen waarbij men meer brandstof kan invoeren dan er kan verbranden. Zoals je weet is dit reducerend stoken en kan wel degelijk zowel de kleur als het smeltproces beïnvloeden.
    beantwoord
  • Michel ik ga er van uit dat kwarts 4 en niet 14 is? anders heb je 110?
    Ik ga je recepten volgende keer als ik proefjes bak mee bakken, ben nu wel heel benieuwd hoe deze proefjes de oven uit komen.
    Ik ben inderdaad op zoek naar een stabiel en niet lopend recept, dus dank je!
    beantwoord
  • sorry het linker recept heeft een totaal van 110; ik had het nog niet omgerekend. Hier dan het recept met een totaal van 100
    K-veldspaat 54,5
    krijt 19
    kaolien 13,5
    kwarts 13

    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Ik zit even mee te schrijven met jullie.
    Dus mijn dank voor alle tips :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ik heb de proefjes gebrand. het proefje van Leach is niet goed uit de oven gekomen: mat, en niet goed uitgebrand.
    Ik heb het proefje van jou Michel ook meegebrand,of
    K-veldspaat 58
    wollastoniet 27
    kaolien 15
    Die is mooi glad en glanzend uit de oven gekomen.

    Bedankt voor jullie hulp, ik ben vooral blij met de gladde glanzende!
    groetjes,
    marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.