ALGEMEEN > Stoken > Zwartbakkende klei, op welke temperatuur echt zwart

Op welke temperatuur wordt kant en klaar gekochte zwart bakkende klei (grove chamotte, aardewerk) echt zwart? Ik krijg een donkerbruin resultaat. Wordt zwartbakkende klei echt zwart bij de juiste temperatuur of blijft het toch altijd meer donkerbruin?
Zou een engobe een donkerder resultaat kunnen geven?



7 antwoorden

  • Peter, " zwartbakkende klei " is met bruinsteen ingekleurd en gaat dus nooit zwart-zwart bakken. Een engobe kan wel het gewenste zwart geven.
    beantwoord
  • Per bij Keramik Kraft in Duitsland verkopen ze een extra zwarte klei (nummer T237 van Witgert: 10 kilo voor 7,79 euro), die echt zwart is!
    De maximum temperatuur is echter 1200 graden, maar zou het liever 10 of 20 graden minder bakken want hij heeft de neiging te gaan koken.
    De T237 heeft 25% chamotte 0,5 mm., en
    de T337 heeft 25% chamotte 1,0 mm.


    beantwoord
  • African Stone gebruik ik vaak (SK103) deze bakt zeer zwart op 1240.
    beantwoord
  • Het schijnt alleen dat Peter vergeten heeft een vinkje te plaatsen om een e-mail te ontvangen als er een reactie is......
    beantwoord
  • Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het met een engobe proberen. Ik heb een oude oven die niet hoger komt dan 1050 graden.
    beantwoord
  • Loek, waar kan ik de african stone kopen. Met zwarte engobe heb ik echt zeer slechte ervaring. Allemaal BRUIN.
    beantwoord
  • African Stone SK 103 is o.a. te koop bij Keramikos Haarlem. Maar waarschijnlijk ook bij andere leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden. Kijk voor adressen onder:
    wereld van klei > handige adressen > materialen/gereedschappen.

    Zwartbakkende klei is al eerder aan de orde geweest in het forum.
    Kijk ook even op:
    http://oud.klei.nl/forum/o/4462/waarom%20wordt%20mijn%20klei%20niet%20zwart
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.