ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Toevoegen van ijzeroxide in een glazuur ter versterking van de kleur.

Ik heb een pot geglazuurd met Veka effectglazuur; opaalrood, ondanks de juiste manier van werken,is het resultaat schraal, en vegerig,de scherf zoog veel glazuur op,de kleur is meer roze dan opaalrood. Ik ga de pot opnieuw glazuren. Kan ik door toevoegen van een snufje ijzeroxide aangelengd met water en mengen met het glazuur de kleur versterken tot meer rood?
De pot tevoren verwarmen is dit echt nodig? Zo ja,is op de verwarming plaatsen ook voldoende? Ik gebruik optapix voor de hechting.
Graag ontvang ik een reactie.
vr groet, truus w.
Bijlagen:

17 antwoorden

  • Truus, ijzeroxide is zeker geen optie. Het zou nuttig zijn om stookwijze erbij te vermelden en wat de boven en ondergrens-temperatuur is van dit glazuur en of dit mat, satin of blinkend moet zijn. Ik denk dat je zo te zien, te laag of te kort gestookt hebt.
    beantwoord
  • truus, op dit antw. zit je vast niet te wachten, maar in vind het effect wel mooi ....zelf gebruik ik liever de effect glazuren van Welte, vind ik persoonlijk mooier.succes we wachten de tips af, mvg
    beantwoord
  • Lucien, dank voor je reactie. Op de stookwijze heb ik geen invloed, de oven wordt slechts bestuurd door een beheerder in een buurthuis,(met weinig tot geen kennisoverdracht), vandaar is er geen overleg mogelijk, het is een computergestuurde oven,en mijn werk wordt tot 1060° gestookt,deze aanduiding staat ook op het pak).Het is een glanzend glazuur.
    A. Stokkink,ik begrijp je reactie, daarvoor dank maar de Vekaklei correspondeert met de glazuurstooktemperatuur van de Veka klei, waarvan de biscuit stook gaat tot 950° en de glazuren van Veka sluiten daarbij aan tot 1060°).
    Ik denk dat ik zonder toevoeging van een oxide de pot nog eens ga glazuren, en hoop dan wel op meer effect en dekking.
    Wanneer ik in de gelegenheid ben wil ik toch eens een pak van Welte aanschaffen om uit te proberen.
    Helaas is in Hoogeveen slechts één adres met boetseermateriaal en dan nog zeer beperkt.
    Ik laat het t.z.t. zien.
    beantwoord
  • Hallo Truus,

    Mijn ervaring met effectrood is dat je het veel dikker aan moet brengen dan de meeste andere glazuren. De vaas in de bijlage is geglazuurd met EG716 van Keramikos en op 1050 graden gestookt.
    Als het te dun is aangebracht wordt het mat en vlekkerig.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Dit vind ik een opsteker, en zal de 2de glazuur er dikker aanbrengen, maar wel met dien verstande dat de eerste laag dun moet zijn omdat het eerst weer moet hechten op de pot, met gebruik van optapix, en dan toch 3× kruisgewijs?
    M`n compliment voor die prachtige pot van je, de kleur is gaaf.
    Bedankt hoor.
    Groet, truus
    beantwoord
  • Truus, als ik een werkstuk een tweede keer wil glazuren spuit ik het in met goedkope haarlak (goedkope lak bevat meer hars en hecht daardoor beter). De haarlak heeft geen effect op je glazuur. Dit vind ik handiger dan voorverwarmen of het gebruik van optapix. Misschien heb je er wat aan.
    beantwoord
  • Jeltje dit is een super tip !!!
    ga t zeker uit proberen.
    beantwoord
  • Wat een goede tip, die haarlak. Ik moet nogal eens voor de tweede keer glazuren, t.n.t verwarmde ik mijn werkstuk eerst. Begrijp ik het goed: eerst een laag haarlak en dan de glazuur er nog 1 of 2 lagen over aanbrengen? Groeten, Tjalda.
    beantwoord
  • Hoi Tjalda,

    Ja hoor, zo bedoel ik het. Na de haarlak moet je de eerste laag glazuur niet te dik aanbrengen. Daarna kun je net zoveel lagen aanbrengen als je wilt. Ook spuiten gaat prima.
    beantwoord
  • TOP Jeltje !!
    :-)
    Liset

    PS Wat is die bloem schitterend geworden.
    beantwoord
  • Jeltje, dank voor je tip, ik ga morgen de haarlak halen, en de pot na de tweede keer glazuren laten zien. Ik vind het prachtig zo`n mee/denk forum.
    Allen groetjes, en tot de volgende keer.
    truus w.
    beantwoord
  • Het is toch correct dat je een effect glazuur niet moet zeven?
    Op het pak van Veka GL-5003 Opaalrood staat n.l. vermeld; Glazuurzeef 40/80 gebruiken.
    Ik weet niet anders dan dat door zeven van een effectglazuur het effect juist verdwijnt!
    Ook uit ervaring met andere effect glazuren.
    Dus...niet zeven?
    Ik wil het nu echt perfect uitvoeren,☺.

    gr, truus w.
    beantwoord
  • effect glazuur niet zeven.
    beantwoord
  • A. Fijn te weten deze bevestiging, die aanduiding op het pak is natuurlijk gewoon standaard vermelding.Bedankt.
    gr, truus
    beantwoord
  • Dag,
    Na mijn vraag van 6 april en de tips opgevolgd te hebben is mijn pot afgewerkt.
    Ik ben tevreden. En hier het resultaat.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Truus,

    Leuk dat je nog een foto hebt geplaatst van het resultaat. Hij is inderdaad veel minder vlekkerig geworden.
    beantwoord
  • Jeltje, het is effectglazuur en dit is dan de uitkomst die ik beoogde. In werkelijkheid is de pot niet vlekkerig, maar zoals het effect behoort te zijn; vlammend.
    Maar ben er tevreden mee, en toch goed om nog eens een tweede keer te glazuren, de genomen moeite loont.
    groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.