ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Waarom plakt mijn glazuurwerk toch vaak?
Heylen allemaal. Ik ben startend en loop telkens tegen t probleem dat ik mijn geglazuurd werk los moet bikken van of de plaat of de stalen triangels? Mijn ovenplaten zien er niet meer uit en mijn werk is dus ook vaak een soort van mislukt aan de onderzijde. Ik werk tot nu toe met klant en klare glazuren van Botz en volg de geadviseerde temperaturen op. Zo jammer want het weerhoud me te glazuren omdat ik bang ben de oven te openen en weer teleurgesteld te zijn Pfff Wat doe ik fout? Beginners onervarenheid? ;)
14 antwoorden
-
Hallo Willeke,
Bij het stoken van glazuur wordt deze materie dik stroperig tot dun vloeibaar bij de top temperatuur.
Wanneer een werk tuk te hoog wordt gestookt, of wanneer het de dik wordt geglazuurd, heeft de glazuurlaag de neiging er af te druipen. Ga bij het stoken liever niet op de top van het voorgeschreven temperatuursgebied zitten. Voor de dikte van een glazuurlaag kun je je richten op een dikte van ca een duimnagel dikte. Je kunt dit testen door met het puntje van een stanleymesje/lancetmesje in het aangebrachte glazuur te steken. Daarna het plekje zachtjes dicht wrijven. Het is raadzaam de onderkant van een object dunner te glazuren. Wanneer ik bang ben dat een glazuur (toch) gaat druipen tijdens het stoken, leg ik er ongeglazuurde kleischerven onder, zodat evt. druppels daar op vallen. Dit voorkomt op eenvoudige wijze het schoon bikken van een ovenplaat.
Met groet van www.michelkuipers.nl -
Hoi Michel, dank voor je uitleg. Maar wat als ik bordjes moet maken? Dan zal de onderkant toch wel in t glazuur moeten ivm afwassen van het gebruiksgoed? Ook heb ik wel eens gehoord dat er zand op de plaat zou kunnen, en zijn er tips om de plaat schoon te krijgen? Ik merk dat ik ineens wel veel vragen stel maar alles is nog zo nieuw voor me hahah. Ik lijk wel een spons die alles wil opzuigen;)
-
Hallo Willeke,
Misschien overbodig, maar elke `kleine `tip kan soms helpen.
Om dat vast plakken tegen te gaan, ga ik als volgt te werk; uitgaande dat het een pot betreft, die aan de onderkant niet wordt geglazuurd, smeer ik de rand van de bodem in met was (meubelwas),wel eerst de onderrand van de pot afplakken met tape, goed aandrukken zodat er geen was tussen kan komen,± 1cm is voldoende. De was brandt met het stoken weg. Het glazuur hecht niet waar was is aangebracht, vandaar voorzichtig zijn met smeren, ik gebruik een oogschaduwdonsje, mooi klein en hanteerbaar. De tape verwijderen voor je gaat glazuren, logisch hè!
En daarna even met een sponsje over de bodem gaan voor wegvegen van evt. glazuurresten.
Voor gebruiksgoed is meer deskundigheid nodig.
Daar heb ik geen weet van.
groet, truus w. -
Willeke, heb je al eens enkele handboeken geraadpleegd ?
-
Dank je voor je tip, heel handig lijkt me inderdaad!
Lucien, ik lees inmiddels zoveel dat ik dingen door elkaar haal denk ik ;)
Wat ik het meest lastige vind zijn idd bordjes, kommetjes etc daar daarvan de onderkant WEL geglazuurd dient te worden. Dus zijn alle tips nog steeds enorm welkom. Ik wil graag leren en mijn lessen leer ik natuurlijk ook doordat dingen fout gaan toch?
Dank jullie wel voor de genomen tijd..
Maar vraag blijft nog wel even staan....... -
Dag Willeke
Voor het glazuren van borden is de werkwijze net dezelfde als voor kopjes en kommen. Ik voorzie eerst de onderkant van glazuur zodat het makkelijker is om de scherf (kopje, bord of kom) vast te houden of ergens op te laten rusten en dan veeg ik de steunrand schoon met een harde spons, dan omdraaien en de andere (boven, binnen en buiten) kant glazuren. Voor de scherven de oven in gaan nog even nakijken of alle steunranden glazuur vrij zijn.Een laagje zilverzand op de ovenplaat (één korrel dik)is handig maar toch ook eerst de plaat insmeren met bvb killn wash of bat wash.
een paar simpele recepten: makkelijk te maken met enkele grondstoffen die elke keramist wel in huis heeft en kan veel ongemakken voorkomen.
recept 1:
Aluminium-hydraat 100 gr
Kaolien 50 gr
recept 2:
Aluminium-hydraat 50 gr
Kaolien 50 gr
recept 3
Aluminium-hydraat 100 gr
Kaolien 50 gr
Magere poederklei 50 gr
recept 4
Kwarts 60 gr
Kaolien 40 gr
mvg, mjk -
recept 5
kaolien 50%
mulliet 50%
aanmaken met wateroplosbare houtlijm en water. verschillende lagen kruisgewijs aanbrengen. Eerst de platen licht bevochtigen.
Ik ben zo geen voorstander van zilverzand of kwarts als bat wash ingrediënt . -
Hallo MJK C, ik ga met je advies aan de gang. Het verschil is wel dat mijn bordjes een groot draagvlak hebben omdat ze haast "plat" zijn. Er is dus geen duidelijke steunrand maar een compleet vlak. Dit houdt dan in dat ik bijna de hele onderkant vrij moet houden van glazuur? Mssn kan ik anders ook een klein stukje op de plaats waar triangels komen schoonmaken?
Lucien, dank voor t recept. Waarom geen zilverzand? En mag ik de glazuurresten van de platen af steken?
Fijn dit forum voor een beginnende keramiste:)
Groetjes Willeke -
Dag Willeke
Als er geen rand is dan ga ik als volgt te werk:
op voorwaarde dat het wel over een onderzijde gaat. Na het glazuren van de onderkant met een vochtig watte-staafje kleine vlekjes glazuurvrij maken waar je de triangels wil plaatsen. Zo voorkom je vastgeglazuurde triangels en ze hebben geen visueel minpunt, ook niet in de afwas daar ze toch 1250 gebakken zijn(toch?).
-Er is wel een reden waarom borden, kopjes en kommen een steunrandje hebben en dit niet enkel voor het gemak van de pottenbakker... stabiliteit bvb)-.
Zilverzand is wel handig als je nieuwe glazuren test en niet zeker bent van de resultaten die je moet verwachten.En inderdaad heeft Lucien nog maar eens gelijk, recept 4 is het minst aan te raden, maar als je niets anders hebt is het beter dan een beschadigde ovenplaat.
mvg,
mjk -
Willeke, de reden dat ik zilverzand of kwarts wil afraden is dat beide grondstoffen bestaan uit siliciumoxide en de belangrijkste glasvormer is. Zolang er geen glazuur mee in aanraking komt zal dit zeker niet smelten, maar gaan echter wel direct zich ' verbinden ' met de base-vormende ( smelters ) oxides uit het glazuur. Aluminiumoxide daarentegen gaat dit versmelten vertragen. Kaolien en mulliet ( zie wiki ) bestaan grotendeels uit dit Al²O³ ( en zijn tevens de grondstof voor ovenwol/dekens ). Waarom ook mulliet: omdat dit reeds een gebrande versie is van kaolien en niet meer gaat krimpen zoals je van kaolien kan verwachten. Alu-hydraat zou ik om reden van gezondheid afraden en kan hersenbeschadiging veroorzaken.Klei, veldspaten en kaolien bevatten natuurlijk ook Al²O³, maar zit gebonden met base- en zuurvormers, wat minder gevaarlijk voor de gezondheid is. Kan je vergelijken met loodoxide/carbonaat in zuivere vorm of gebonden met kwarts, wat we loodsilicaat noemen.
Keramisten die werken met kristalglazuren gaan ook hun werk onderaan met kaolien insmeren tegen het afdruipen van het glazuur. Kristalglazuren bevatten zeer weinig Al²O³ en hebben daardoor een kort smelttraject. Als dit glazuur in aanraking komt met kaolien gaat dit werken als een antiflux.
Beetje technisch, maar ik geef het je toch maar mee zodat je de verbanden zou kennen. -
Een goede suggestie van MJK C om 3 punten glazuurvrij te maken kan je ook d.m.v. ' wax resist of een kaars-restje. Dit gaat al tijdens het glazuren, het glazuur afstoken. Op deze plaatsjes kan je met hetzelfde mengsel wat je op de ovenplaat aanbrengt, maar dan in kneedbare vorm, kleine knikkertjes maken en deze direct in kneedbare vorm op deze punten kleven en zullen werken als een triangel. Deze oeroude methode noemen ze ' prunnen '. Na de stook zijn deze gemakkelijk te verwijderen.
-
Allemaal hartelijk bedankt voor de info!
Nog heel graag een tip van jullie om mijn platen nog fatsoenlijk te krijgen?!? Afsteken of ander middeltje?
Groetjes willeke -
Slijpschijf Willeke, dat is het enige middel, en daarna enkele lagen bat wash
-
Erg bedankt voor alle adviezen, vraag kan gesloten worden wat mij betreft :)
Groetjes willeke
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.