ALGEMEEN > Gips > Over gips repareren

Ik heb een mal gemaakt uit gips. Omdat ik in de bekisting niet goed mijn lossingslijn kon zien, heb ik die niet helemaal gevolgd. Het scheelt een klein stukje, maar wel cruciaal. Is er een manier om wat gips bij ge plakken? Groeten Marieke Geerlings

3 antwoorden

  • Mijn ervaring is dat je gewoon een nieuwe gipslaag er op aan kunt brengen. Voor de zekerheid maak ik een paar holletjes in de bestaande laag voor betere hechting.
    beantwoord
  • Hallo Marieke,
    Wanneer je nieuwe gips op droge bestaande, uitgeharde gips plakt wordt het nieuwe toevoegsel versneld in het uitharden; droge harde gips werkt als een soort catalisator in het chemische proces van uitharden van gipspap. Dit is niet goed voor de kwaliteit van het aanvoegsel. Om dit tegen te gaan is het aan te raden het stuk harde gips waar je iets gips aan wilt toevoegen eerst nat te maken. Dompel het onder in water zodat het helemaal wordt verzadigd. Wanneer er geen luchtbelletjes meer uit de gips komt is deze verzadigd. Haal de gips er dan direct uit, want anders wordt de gips aangetast. Zorg dat het oppervlak van de oude gips vetvrij is; er mag beslist geen deklaag/scheidingsmiddel meer op zitten. Voor een betere aanhechting kun je het oppervlak opruwen. Bouw de uitbreiding van de gips langzaam op, laagje voor laagje. (Je had me ook even kunnen bellen)
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel bedankt voor de tip! Ik vind je antwoord zeer nuttig!

    Groeten Ginie Koolen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.