ALGEMEEN > Klei - algemeen > aardewerk massa receptje

Hallo,

Ik vraag mezelf af hoe je een aardewerk massa samensteld. Ik wil het graag zelf maken ipv kant en klaar in te kopen. heeft iemand enig idee? dus zoveel % kwarts,krijt etc? Zou graag tussen de 1000-1100 graden willen stoken. Wie heeft daar een leuk receptje voor?

30 antwoorden

  • Hier kan je enkele pfd bestanden aanvinken en je keuze maken:

    http://www.witgert.de/de/witgert/fr_tone.html
    beantwoord
  • Ok bedankt, maar das veel te abracadabra voor mij. Ik zou graag een eenvoudig receptje willen hebben,waarin Ballclay,kaoline,kwarts etc instaan,zodat ik het zelf kan mengen. Wil geen kant en klare kopen.
    Of percentages van de grondstoffen,zodat ik een beetje kan brouwen,en de klei een beetje bij kan stellen.
    beantwoord
  • Recept voor een ardewerkklei is b.v.
    65 ballclay,14 kaolien,11 flint en 10 krijt.
    deze klei is dan voor 1080 tot 1120 graden.

    Frans
    beantwoord
  • Martin, als het klei-recept van Frans nog te hoog in temperatuur is, kan je kaolien en flint gelijkmatig vervangen door Ka/Na Veldspaat.
    Je zal wel begrijpen dat dit een dure oplossing is en zeker niet de eigenschappen zal hebben van natuurlijk gewonnen klei.
    beantwoord
  • Heey super. Alvast bedankt
    Kan ik de flint vervangen door gewoon kwartsmeel of zeg ik nu iets echt raars?
    Oh en heeft flint geen invloed op de kleur? Ik zou graag een witte massa willen hebben,dus als jullie nog advies hebben hierin,heel graag.
    beantwoord
  • Martin, dat is een goede vraag. Kwarts is de zuivere vorm van Siliciumoxide, terwijl Flint nog een weinig ( +/- 5% ) Calcium carbonaat bevat ( krijt ), wat het Silicium beter laat interen/smelten. Je kan ze onderling vervangen.
    beantwoord
  • heey super.....aan de slag dan maar,heel erg bedankt,ik hou jullie op de hoogte.
    beantwoord
  • ik heb het 1:1 overgenomen,maar vloei eigenschappen zijn slecht. Ik ga wat ballclay vervangen door Gecalcineerde klei,want hij is echt supervet.
    beantwoord
  • Gecalcineerde klei ?? Bedoel je Kaolien ? Opletten, dan ga je het sinterpunt verhogen. En Veldspaat ?
    beantwoord
  • Ja voorgebrande fijgemalen kaoline.
    Reologie gaat beter,heb weer wat terug gebracht naar meer kaoline. Ik ben nu wat bordjes aan het gieten,zuigt mooi egaal aan,en mooie visco/thix.
    Welk veldspaat kan ik het best gebruiken en wat zal ik eventueel toevoegen,en waar moet ik dan weer wat vanaf snoepen? is dat dan ook de gecalcineerde klei? Ik neem aan omdat het laag temp aardewerk is,dat daar iets laagsmeltends in gaat?
    beantwoord
  • Martin, gecalcineerde klei is niet hetzelfde als ( gecalcineerde ) kaolien. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaolien
    In dit geval is Kali- of Natriumveldspaat aangewezen:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldspaat

    digitalfire.com/.../kali_feldspar_2557.html
    digitalfire.com/.../soda_feldspar_1264.html
    digitalfire.com/4sight/material/k1_kaolin_916.html
    digitalfire.com/4sight/material/ball_clay_80.html

    Kaolien en kwarts werkt smeltpuntverhogend gezien daar geen base-vormende oxides in zitten ( K²O, Na²O, CaO )
    beantwoord
  • thx
    beantwoord
  • Martin je kan je eigen flint maken door quartz te branden op 900 graden!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Sorry Ginie, maar dat klopt niet.
    beantwoord
  • Hoe zou ik de krimp in dit recept kunnen beinvloeden? Zit al op 5% droogkrimp. Denk na de brand redelijk hoog. Mijn tantes mallen zijn op 5%,anders worden de bordjes echt heel klein.
    iemand daar antwoord op?
    beantwoord
  • Gietklei kopen ?
    beantwoord
  • pffffffff,daar ga je idd wat van leren,zeg dan helemaal nix

    Heb mooi receptje op basis van Frans en lucien,probeer dat nu te fine tunen. Kan ook een beker bij de blokker halen.....
    beantwoord
  • Martin, als je zelf een klei wil samenstellen moet je vooreerst een basis minerale scheikunde bezitten. Met deze kennis moet je dan nog een klei samenstellen die 1- het juiste temperatuurtraject heeft, 2- voldoende plastisch is en 3 de juiste eigenschappen bezit voor het gewenste doel. Ik zou je daarom aanraden te beginnen met het maken van een autoped en dan pas een auto. En nog dit; we willen je wel de nodige tips geven, maar een complete handleiding is nu net iets teveel van het goede. Ik ben althans benieuwd naar je eerste resultaat na de stook.
    beantwoord
  • Ok anders gesteld. Welk mineraal zou de krimp reduceren?
    beantwoord
  • Martin, als je enigszins de moeite gedaan had de tabellen klei-samenstelling van Witgert te bekijken had je gemerkt dat 5% droogkrimp heel normaal is.
    beantwoord
  • Om de krimp te reduceren zou je een gedeelte ballclay kunnen vervangen door magere of halfvette klei Martin
    Overigens is de krimp van 5 % zoals Luchien al vermeldde heel normaal.

    Frans
    beantwoord
  • :-), Maar gebruik maken van magere of halfvette klei is vals spelen Frans. Kijk mama, zonder handen. :-)
    beantwoord
  • Als het een goed resultaat oplevert wil ik best wel een beetje vals spelen Lucien :))
    beantwoord
  • hehehe,dank jullie wel luitjes. Het gaat zeker goed komen.Super bedankt voor jullie hulp
    beantwoord
  • Lucien: kun je me zeggen waarom dat niet klopt??

    Heb dit namelijk gehoord tijdens een seminar "Pate de Verre" met Heide Nonnenmacher, Nattheim, Dld.
    Aangezien je voor het maken van mallen gebruik maakt van een mix van gips, chamotte en flint.

    Hoor graag nog van je,

    Ginie
    beantwoord
  • Ginie, je eigen flint maken door kwarts te branden op 900°C klopt niet om volgende reden:
    Kwarts is zuiver siliciumoxide en heeft een smeltpunt van 1710°C. Door nu kwarts op te warmen tot 900°C gebeurt er niks met de samenstelling en kan men er zeker geen kalk aan toevoegen om er Flint van te maken. Hieronder de samenstelling van Flint en Kwarts:

    digitalfire.com/4sight/material/flint_316.html
    digitalfire.com/4sight/material/silica_1245.html
    beantwoord
  • Als het te doen is om een een gietklei met erg weinig krimp voor een aardewerk temperatuursgebied begrijp ik echt niet waarom deze kleimassa zelf samengesteld moet worden. Er is een prima gietklei in de handel met een totaalkrimp van 4%, t.w. WB30PM van Fuch Ton. Het gaat er toch niet om om zelf het wiel weer uit te vinden? Het zelf samenstellen van een kleimassa is over het algemeen veel duurder dan deze kant en klaar aan te schaffen.
    beantwoord
  • Net wat ook mijn bedenking was Michel. Je kan dit wel eens doen als leuke oefening, maar dan moet je toch wel op zijn minst beschikken over de nodige basiskennis.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien voor je antwoord!
    beantwoord
  • Michel: heb je het in je laatste reaktie over mijn recept voor de gipslossingsmal voor glas?
    Hoor graag nog van je,

    groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.