ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Wat is de beste manier om klei nat te houden ?

Klopt het dat als je klei probeert nat te houden met lakens dat dit heel slecht lukt ?
En wat zijn de materislen waarmee het wel goed gaat ?

6 antwoorden

  • Nee, dat klopt niet, tenzij je vergeten bent om de klei met de lakens in plastic te pakken. Doe de lakens niet droog om de klei maar spuit deze vochtig met een bloemenspuit. Het doek zorgt er voor dat het condens binnen het plastic wordt verspreid.
    Wanneer je het geheel in plastic doet hou er dan rekening mee dat het plastic niet te dun is omdat dit niet waterdicht is.
    Als je klei heel goed vochtig wilt houden is het gebruik van een oude vrieskist of ijskast een perfecte oplossing. Zorg dat er naast de klei een bak water aanwezig is. Deze zorgt voor een constante hoge vochtigheid. Voor een dergelijk vochtkist is het niet nodig deze op de stroom aan te sluiten.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Doordat dezelfde vraag 2x werd gesteld en men op beide vragen een reactie is geplaatst, is een van de vragen verwijderd. De reactie die door Truus Westerink is geplaatst staat hieronder.


    Beste An,
    Dit is echt een beginners vraag. Dat je spreekt over lakens doet me denken aan een grote hoeveelheid klei!
    Maar ik ga ervan uit dat het gaat om een brood klei of een deel ervan.
    Afhankelijk van hetgeen ik ga maken snij ik het brood in delen, laat meestal een ½ brood in de verpakking, deze gaat in een stevige plastic zak. De rest in delen gesneden,(snijdraad) verpak ik door om elk stuk een vochtige katoenen reep te wikkelen, niet inpakken als een cadeautje; de uiteinden vrij houden, niet groter als het stuk klei.Dit alles bewaar ik in een plastic zak.
    Ben je toe aan een nieuw stuk klei dan is de
    vochtigheid altijd goed.
    Werk je met grote tussenpozen dan de doek controleren en evt. nat maken met een vochtige spons of plantenspuit.
    De klei in `t geheel kun je bewaren in een zinken wasketel met deksel of gewoon in een goed af te sluiten emmer.
    Succes.
    vr groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Dank jullie voor je reactie.
    Om even toe te lichten, ik heb een emmer( goed luchtdicht ) met een half brood "nieuwe" klei die ik alleen maar vochtig hoef te houden, en een emmer met een brood dat heel erg uitgedroogd is.
    beantwoord
  • An, De nieuwe klei zal geen probleem geven, misschien behandelen zoals ik al heb aan gegeven. Wel goed afsluiten zodat deze klei niet kan uitdrogen.
    Het heel erg uitgedroogde brood heeft vocht nodig.
    Of je wikkelt het hele brood in een heel erg natte doek, of je maakt met een steel van een pollepel gaten in de klei en giet daarin water. Wel in plastic bewaren.
    Na een tijdje is de klei weer kneedbaar, is een vervelend karweitje want het opnieuw kneden is zwaar, toch is goed walsen nodig om de klei weer bruikbaar te maken.
    Door ervaring ga je wel foefjes verzinnen om dit kneden te verlichten.
    Ook wordt zo`n brood wel in een emmer water gelegd, maar is ook arbeids intensief.
    Zelf prefereer ik bij heel erg uitgedroogde klei, bv na uithollen van een werkstuk en ik wil de klei hergebruiken om de klei in plakken tussen natte doeken weer vochtig te krijgen.
    Ik smijt zelfs wel eens met de klei( een soort primitieve vorm van walsen)of leg het (met verpakking) op de grond en ga er op staan, zodat het plat als een dubbeltje handzamer wordt om er één geheel van te maken.
    Een heel relaas, maar hoop dat je er iets aan hebt.
    In het begin zijn er zoveel onwetenheidjes!
    groet, Truus w.
    beantwoord
  • Dag An
    Ik zou zeggen als je steeds (of meestal) dezelfde klei gebruikt dan gooi je te droog geworden 1/4,1/2 of zelfs hele broden in brokken in een ton met deksel, doe er water op tot ze net onderstaan en laat ze op het gemak soppen.
    Na enkele dagen(weken)giet je het water eraf en schep de smeuïge massa op een gipsplaat, laat het water er uitrekken (wel een plastiek erover leggen)en dan walken en in broodvorm terug in zakken of gewoon direct gebruiken. Dus je zet een ton waar je al de restjes te droog of gebroken niet gebakken klei in verzameld en als er genoeg is herhaal je bovenstaande bewerking.Voorzie voor elke soort klei dat je gebruikt zo'n ton of grote emmer met deksel.
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • samengevat:
    - Het materiaal dat je gebruikt doet er niet toe
    - Als de klei te nat is, dan is ie plakkerig en kan je er niet mee werken, als ie te droog is dan plakt ie niet en krijg je nooit een mooi werkstuk
    - Daarbij is het ook nog zo dat klei krimpt tijdens het drogen, en als dan een nat en een droog stukje langs elkaar zitten, dan krijg je krimpscheuren in je werkstuk, daarom moet je uitgedroogde en opnieuw natgemaakte klei kneden om hem mooi egaal te krijgen.
    - De natte lap, van welk materiaal dan ook, zorgt voor een meer constante vochtige omgeving, zonder dat alles vies en plakkerig wordt.
    - Hoe 'dichter' de omgeving, plastic, doos of bak, des te minder extra 'nat' nodig is.
    Klopt dit zo'n beetje?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.