ALGEMEEN > Terra sigillata > Terra sigillata van porselein

Ik heb bollen gedraaid en gepolijst. Daarop wil ik een laagje porselein leggen omdat de bollen zeer wit moeten zijn en zeer zacht van aanvoelen.gepolijst)
Probleem: ofwel kraakt mijn laag terra sigilata van porselein bij de biscuitbak, ofwel kraakt de laag terra sigilata bij het opnieuw opwarmen tot 750° om paardenhaar in te branden.
Wie helpt mij aan een goed recept zodat mijn porseleinlaag goed kleeft op reeds gepijste bollen, niet barst en afbladert en mijn bollen zeer wit zijn??
Kan ik ball clay gebruiken (of kaolien)? Is dat ook zo wit?
Dank voor de dringende raad

5 antwoorden

  • Het lijkt erop dat je 'porcelein' engobe niet past bij de klei die je gebruikt voor de bollen. Draai de bollen eens van porcelein klei en schilder nu je engobe op met dezelfde klei (met water tot papje verdunnen). Je polijst waarschijnlijk je bollen wanneer deze helemaal droog zijn. De engobe houdt beter opgebracht in een leerhard stadium maar het kan wel op droge klei (afhankelijk van het werk en je hebt kans op meer uitval). Zie ook het proces pate-sur-pate.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Ik weet natuurlijk niet hoe je werkvolgorde is, maar je kunt geen engobe aanbrengen op een gepolijste ondergrond. De ondergrond moet enigszins ruw zijn voor houvast, zeg maar.
    Je kan wel je engobe polijsten in een leerhard stadium, zoals hier elders ook al werd voorgesteld.
    beantwoord
  • Dank voor de reactie.
    Ik heb terra sigillata gemaakt van porselein.
    Ik polijst mijn bollen als ze lederhard zijn. Dan laat ik ze heel goed drogen en breng mijn terra sigillata aan.
    Waarschijnlijk is mijn terra sigillata te dik.
    Ik heb hem nu waterdun gemaakt, en breng twee laagjes aan. Ik probeer. Leona

    Hallo, dank voor de reactie.
    Ik breng terra sigillata aan op mijn droge gepolijste bollen. Waarschijnlijk is mijn terra sigilata te dik.
    Nu probeer ik ook met een engobe op lederharde bollen en dan te polijsten.
    Ik zal nu moeten ondervinden wat het beste resultaat geeft, ofwel terra sigillata ofwel engobe.
    beantwoord
  • weer eens 5 jaar te laat... gewoon je werk polijsten zonder terra in raku oven op temperatuur brengen / gloeiend uithalen en met paardenhaar op slaan en je bekomt de typische strepen (terug bisquitbakken is alles terug weg natuurlijk!)
    groetjes
    leen
    beantwoord
  • Ik wil er, om alle misverstanden te vermijden er de opmerking bij maken dat 'terra sgillata' niet het aanbrengen is van een laagje slib op lederharde klei, maar slaat op de polijsttechniek. Door in lederharde toestand de klei, al dan niet met een sliblaagje, te polijsten, gaat men de klei 'verzegelen. ( terra = aarde, sigillata = verzegelen ). Het volstaat de lederharde klei te polijsten om dit terra sigillata te noemen. In de Italiaanse regio van Gubbio werkt men helemaal niet met een sliblaagje. Alles hangt af of de gebruikte draaiklei fijnkorrelig genoeg is en of de kleur van de klei juist is. Door achteraf een sliblaagje aan te brengen kan men alsnog een andere kleur aanbrengen dan de klei-kleur of een te grofkorrelige klei, zoals raku-klei te overdekken met een fijnkorrelige slib.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.