ALGEMEEN > Techniek > schroefdraad in porselein

Weet iemand of het mogelijk is om schroefdraad te tappen in porselein? En zo ja, wanneer doe je dit dan, voor biscuit bakken, of na?

7 antwoorden

  • Patrick, over welke grootte van schroefdraad heb je het? Enkele millimeters of de schroefdraad van een lampfitting?
    Ik denk niet dat klein of groot gaat lukken in reeds gebakken klei. Ik vrees dat je dit enkel kan doen bij lederharde chamottevrije klei.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, ik dacht meer aan de schroefdraad van een lampfitting, of nog iets groter. Ik dacht al dat het in lederharde klei moest.
    beantwoord
  • Patrick, voor de grootte van een lampfitting en groter zal het enkel lukken in de nog zachte klei. Je moet wel rekening houden met de droog- en bakkrimp.
    beantwoord
  • Werkt dit hetzelfde met klein schroefdraad,maatje M4 a M5? Ik had op het internet namelijk iets gevonden over het insmeren van gedroogd klei, dit dan insmeren met was resist en daarna het schroefdraad er in draaien.
    beantwoord
  • Uitproberen en weten, Patrick
    beantwoord
  • Fitting draaien als de klei zacht is.Heel langzaam drogen en elke dag een keer opnieuw draaien tot de klei helemaal droog is. Pas op, op het laatst loop je meer risico. (spanning
    beantwoord
  • En indien de klei nog niet zou gebarsten zijn, wat ga je dan met de bak-krimp doen ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.