ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > vertikale barsten

goeienamiddag,
ik krijg soms klachten over vertikale barsten in kopjes en sommige kommetjes na een tijd in gebruik . vroeger had ik dit probleem niet .wat doe ik verkeerd ? ik gebruik steengoedklei W11 van Arno Witgert uit Duitsland .
Hilde De Bruyn

19 antwoorden

  • Hallo Hilde,

    Dit verschijnsel kan heel verschillende oorzaken hebben. Het zou goed kunnen zijn dat de glazuur aan de binnenkant van het kopje dit onder druk zet, waardoor het kan gaan barsten. Als binnen en buiten hetzelfde glazuur wordt gebruikt kun je testen of het probleem wordt opgelost door de binnenkant dunner te glazuren
    Als het verschillende glazuren betreft kun je het glazuur van de binnenkant aanpassen door toevoeging van 5% fritte 15.10.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hilde,
    Zou het kunnen dat je tegenwoordig stookt in een nieuwere type oven of je stookschema hebt ingekort ? Je hebt hier vermoedelijk te maken met spanningbarsten door de kwartssprong. W 11 is een veel gebruikt kleitype, maar heeft in het hele gamma van Witgert het meeste kwarts. De reden dat dit type goed verkoopt ( aan de dealers ) is zijn lage prijs t.o.v. de andere types. Je kan zelf op www.witgert.de de lijst ( pdf ) afprinten en vergelijken. nr.W 19 is een stuk beter om voorgenoemde reden. Wat je kan doen is langzamer opstoken én afkoelen tussen 500°C en 600°C.
    beantwoord
  • hartelijk dank heren,
    hopelijk ben ik wijzer geworden . ik zal misschien beginnen met mijn stookschema aan te passen en als het dan niet goed gaat kan ik W19 aanschaffen .
    schema glazuurbak :
    100min naar 250°
    120min naar 600°
    0 naar 1260°
    30 min pendelen
    hoe bak ik het beste Lucien ?
    vriendelijke groeten,
    Hilde
    beantwoord
  • Hilde, het is wel degelijk de kwartssprong die de oorzaak is als ik je stookcurve bekijk. Laten we het eerst hebben over de bisquitstook:
    - 20-120°C : 60 min.
    - 120-600°C:200 min.
    - 600-950°C:140 min.
    Dit zijn de minima! Ook de tijd voor afkoeling mag niet sneller.
    Voor de glazuurstook:
    -20-600°C : 300 min.
    -600-1260°C:200 min.
    Indien het glazuur dan niet voldoende is uitgesmolten kan je alsnog gaan pendelen, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn.
    Als je de lijst van Witgert hebt gevonden zal je wel het verschil in samenstelling wel gemerkt hebben ( SiO² en Al²O³ percentage )
    beantwoord
  • bedankt Lucien ,
    hiermee zal ik blijkbaar flink geholpen zijn ! Met borden en schalen en dergelijke heb ik geen problemen .
    groeten,
    Hilde
    beantwoord
  • Dag Hilde, je stookschema is zodanig dat je de hele kwartssprong niet in de gaten lijkt te hebben.

    Hier kun je gratis wat theorie lezen over temperaturen voor keramiek:
    keramiektechniek.wordpress.com/d-het-bakproces/

    Veel plezier.
    Liset
    beantwoord
  • Liset, in de gegeven link zitten er wel wat foutjes hoor. Ik zou me daar niet teveel op verlaten, bv. Grafiet waar koolstof moet staan, het mechanisme van sinteren, de vorming van mulliet wat op veel hogere temperatuur plaats vindt. Wat over het hoofd gezien wordt zijn de antifuxen die flux worden op een zekere temperatuur en het onderscheid maken tussen begrippen als aardewerk en steengoed, wanneer zouten zich omzetten. Er kan nog aan gewerkt worden.
    beantwoord
  • Hilde, de reden waarom ik je W 19 aanbeveel is om reden dat je met deze samenstelling geen hinder zal ondervinden bij die afschuwelijke ' kwartssprong '. Als er voldoende Al²O³ aanwezig is t.o.v. SiO² gaat Al²O³ zorgen voor de nodige 'elasticiteit' van de klei. Wat nog zeer sterk deze kwartssprong opvangt is ZrO² ( zirkoonoxide ). Op het ogenblik dat kwart gaat uitzetten, gaat net zirkoon krimpen. Op dit principe zijn kookplaten gemaakt.
    beantwoord
  • Hallo Hilde,
    Met de vele reacties is mij nu duidelijker geworden waar het om gaat. Het klopt dat het stooktraject verbetering behoeft met betrekking tot de kwartssprong. Er is ook een betere klei denkbaar. De scheuren worden veroorzaakt door spanning. Maar.... als deze scheuren zich voordoen bij de kopjes en niet bij de borden is dit een aanwijzing dat de kwartssprong niet de voornaamste oorzaak is. (kwartssprong zorgt als eerste voor problemen bij platte voorwerpen als bijvoorbeeld borden) Je zult de oorzaak van deze scheuren vooral moeten zoeken in het verschil in glazuur tussen binnen en buitenkant, zoals ik al eerder aangaf.
    beantwoord
  • @Lucien en Hilde,
    Inderdaad de gegeven link alleen ter oriëntatie gebruiken, en niet voor absolute waarheid aan nemen.
    ( keramiektechniek.wordpress.com/d-het-bakproces/ )
    Daarvoor moet je altijd meerdere bronnen raadplegen.

    Wat dat betreft, Lucien, welk boek zou jij aanraden om van NUL (ik) naar een redelijk gedegen kennis te komen ?
    (Het eerder door jou genoemde woordenboek* heb ik inmiddels, maar dit helpt niet doordat er geen leesbare structuur in zit, jammer genoeg.)

    mvg
    Liset
    * potters dictionary of materials and techniques.
    beantwoord
  • Liset, ik begrijp als je van NUL begint dit wel even overweldigend werk, alhoewel dit boek alles bevat wat je moet weten. ( ook betreft type-barsten :-) ). Ik heb onlangs een handboek gekocht voor een prik ( 15 euro ) en is een turf. HET boek voor beginners ( misschien is dit niet het beste, maar voldoet zeker ! ):
    " professionele KERAMIEK technieken " van Duncan Hooson & Anthony Quinn ( niet de acteur :-) )uitgeverij Libero. ISBN 978 90 8998 224 7. ( gekocht bij Boekenvoordeel )
    beantwoord
  • Dit boek bedoel ik:

    www.librero.nl/.../764
    beantwoord
  • @Lucien, thanx. 'k Ga 'm zoeken.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Lucien, Liset & Michel,
    nu hoor ik van een collega die ook W11 van Witgert gebruikt , dat ze nooit problemen heeft met barsten . Zij stookt ruwbak 4u tot 400° en dan volle vermogen naar 950°. glazuurbak doet ze langzaam tot 200° en dan volle vermogen tot 1250°. zij houdt dus geen rekening met die kwartssprong . Michel , ik glazuur meestal alles in dezelfde kleur . Dus ik dompel in een glazuurbad .die barsten laten geen vloeistof door . meestal is het maar 1 barst per kopje .Eind deze week bak ik glazuurbak . Ik zal Lucien z'n stookcurve gebruiken .
    ik hoop alleen dat dit niets aan de glazuren verandert, want daar ben ik tevreden over.
    groeten,
    Hilde
    beantwoord
  • Hilde, kan je gelijk ook eens vragen in hoeveel uur ze de glazuurstook doet ( het volle traject )?
    beantwoord
  • Hallo Hilde,
    Een oven stoken op vol vermogen zegt niets over de snelheid waarmee de gestookt wordt. Bij de kwartssprong gaat het om de het aantal graden per uur waarmee verwarmd wordt en ook waarmee afgekoeld wordt. Een slecht geïsoleerde oven kan door bijvoorbeeld een overmaat aan capaciteit te snel opstoken en bij het afkoelen ook te snel afkoelen. Je zult secuurder om moeten gaan met het registreren van de snelheid van stoken en de snelheid van afkoelen. Ik neem aan dat je de oven ook niet opent boven de 150 graden omdat dit ook onnodige spanning op levert in het materiaal.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • @Lucien 24-4-2013 17:29:05:
    Over het boek dat je aanraadde; het is binnen en ik heb het al mee gehad naar cursus.

    Ik zou maar aandelen gaan nemen in dit boek want het slaat *aan*.

    Dus nogmaals mijn dank voor de tip, Lucien !

    Dit boek dus, voor wie veel vragen heeft en alleen tijd om een klein deel zelf uit te proberen:
    www.librero.nl/.../764
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Veel leergenot Liset. :-)
    beantwoord
  • hallo Liset
    Hebben de kopjes soms een dikkere bodem dan de zijwanden, is de bodem zonder standring.
    ik kom dit probleem vaker tegen ook bij beroeps pottebakkers.
    Dat scheuren pas later zichtbaar worden, geeft aan dat er er een spanningsverschil is tussen boden en zijwanden. Door de temperatuur van de hete drank treed teeds een spanning in de bodem op.
    Als de wanden even dik zijn en je gebuikt standringen in de bodem, bijft alleen over om een holle bodem toe te passen Een vlakke bodem geeft meer spanning dan een vlakke bodem.G
    roeten Leo Eussen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.