ALGEMEEN > Techniek > werkstuk spiegelglad krijgen

ik ben bezig met een pelikaan maar wil deze eigenlijk zo glad mogelijk krijgen
Ik weet alleen niet hoe?
ben nog niet zo heel lang begonnen met keramieken en weet dus niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen. ik gebruik meestal een sponsje wat ik licht nat maak en schuur alles wat op als alles is gedroogd. (nog niet gebakken)
de oppervlakte wordt wel wat gladder maar de "deuken" krijg ik er niet uit. help!
op de foto was hij nog niet geschuurd dus is al wel een stuk gladder
Bijlagen:

10 antwoorden

  • wanneer de klei iets is aangedroogt kun je het met een lomer(rubber schijfje) of een polijststeen glad maken en dan laten drogen, mijn ervaring is dat het beter werkt als de klei nog niet helemaal droog is.
    beantwoord
  • Ik heb daar sinds kort een jus-lepel voor. De bolle kant wrijf je over je object heen en het oppervlak verdicht zich dan. De steel aan de jus-lepel is handig om ook het inwendige glad te maken als dat nodig is.
    mvg Liset
    beantwoord
  • waar kan ik zo'n steen halen? juslepel lijkt me ook wel een goeie inderdaad. maar wel meer voor de grote oppervlaktes
    en niet bij de wat kleinere
    bv de poten? hoe groot is zo's steen dan?
    alvast bedankt voor de tips
    beantwoord
  • Deze vraag was in twee threads geplaatst.
    Een vraag of bericht in meerdere threads posten is nogal vervelend. Als iemand op die reactie wil reageren, moet hij eigenlijk in alle discussie’s waar die reactie staat, dezelfde reactie plaatsen. Daardoor ontstaan twee gelijke paralelle discussie’s wat niet erg handig en dus ongewenst is. Daarom: niet cross-posten.
    De reacties in de andere thread zijn hieronder vermeld.
    Mvg Yoka van Hattum

    PS: Stenen om te polijsten zijn te koop bij leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden. Kijk voor adressen op deze website onder: wereld van klei > handige adressen > materialen/gereedschappen. Of klik op de link: http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen
    beantwoord
  • Reactie Lucien Tinck d.d. 26-4-2013 16.42:37:
    Nicole, zie ' terra sigillata ' op internet.

    Reactie Nicole Gibels d.d. 26-4-2013 17.16:28:
    Kun je daar eventueel deukjes mee egaliseren door het daar wat dikker op te zetten of spuiten of kun je dat niet bereiken met die techniek?
    heb op internet de mengverhouding etc gevonden. is wel handig voor de beginneling. dankjewel voor de tip
    beantwoord
  • sorry zag na het 1e bericht dat ik het in de verkeerde rubliek had gezet dus wilde eigenlijk goed doen door het in de goeie te plaatsen
    beantwoord
  • Zo'n steen haal je desnoods uit de tuin. Als ie van zichzelf maar mooi glad is.
    Of "glas kiezels" als het heel klein is.
    www.eibe.nl/.../6973990--01-Standard-1.jpg
    Succes !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Voor het zeer kleine polijstwerk kan je ook gepolijste agaatsteentjes gebruiken of gereedschap voor bladgoudploijsten. de haakvormige stift is hier zeer voor aangewezen.

    www.linova.nl/.../Agaatpolijststenen.aspx
    Dit kan ook goed dienen:
    http://www.superidee.be/product.asp?l=nl&p=236
    beantwoord
  • Nicole. Voor het polijsten gebruik ik een stenen eierlepeltje. Met je wijsvinger kun je meer of minder druk uit oefenen. En te grote holtes vul ik op met kleislib. Dat is kleipoeder met water. Na droging kun je dat glad schuren met heel fijn schuurpapier.
    Overigens, je werkstuk hoeft niet spiegelglad te zijn. Want dan kun je zien dat het handwerk is en geen massaproduct van Blokker. Succes, tjalda
    beantwoord
  • dankje wel voor alle tips
    ga thuis eens lekker aan de slag en eens proberen wat voor mij t fijnste werkt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.