ALGEMEEN > Gips > Model uit mal halen

Hallo, Ik heb gisteren mijn eerste gipsmal gemaakt. Die is voor een soort kleine tegel van 4cm x 5cm x 1cm. Het model heb ik van bloemklei gemaakt en ik dacht dat die bij het drogen zelf uit de mal zou kunnen vallen. Maar ik zie geen krimp in de klei.

Moet ik eigenlijk langer wachten tot dat de klei wel droogt of moet ik het bloemklei model eruit halen? Ik ben een beetje bang om de mal te beschadigen.

9 antwoorden

  • Aline, wat is bloemklei ?
    beantwoord
  • Dit is klei die niet gebakken mag worden: hij is lichter van kleur dan rivierenklei maar wel schoner en daarom zeer geschikt voor scholen. Hij droogt wit?lichtgrijs op. (Rivierenklei is daarentegen langer bewerkbaar en meer geschikt voor keramisten.
    Dit is een product beschrijving van van Beek art supplies

    Als wij tegels niet uit de mal krijgen nemen we een propje klei drukken dat voorzichtig in een hoek van de tegel en kunnen we de tegel meestal wel oplichten is er eenmaal een gedeelte los komt de rest meestal vanzelf

    Frans
    beantwoord
  • Als bij mij een model lastig lost gebruik ik de hoge druk van mijn compressor. Daarmee blaas ik lucht tussen het model en de mal. Als het model lossend van vorm is zal deze door de luchtdruk als het ware gaan zweven = loskomen.
    Misschien is het een optie om het model met de mal 10 minuten onder water te zetten (niet langer want dat is niet best voor de gips. Wellicht dat de zg 'bloemklei' week wordt en dan gemakkelijk loslaat.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bloemklei is oefenklei (wordt ook wel doorpersklei genoemd). Het is een klei die goed gebruikt kan worden voor het maken van schetsen/voorontwerpen. Wordt veel op basisscholen gebruikt als goedkoop alternatief als de klei toch niet gebakken wordt. Deze klei is niet bestemd voor keramische doeleinden, met andere woorden, niet bedoeld om gebakken te worden.
    Yoka
    beantwoord
  • Frans en secretariaat, met dank je voor de uiteenzetting over ' bloemklei '( leek me eerst wat op deegpoppetjes-maken-bloemklei ). In BelgiĆ« verkoopt men ook oefenklei, wat eigenlijk goedkope rivierklei is waar men o.a. dakpannen van maakt, en die mag uiteraard wel gebakken worden.Dit spul moet dan toch anders van samenstelling zijn.
    beantwoord
  • Als je de mal ondersteboven houdt zou het model er zomaar uit kunnen komen vallen. (Dus niet te hoog houden en iets zachts er onder. Schuimribber mat ofzo.)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Wat ook kan helpen is met een rubber hamertje de mal lichtjes aan te tikken aan de zijkant of net aan de overzijde waar de klei blijft plakken.
    beantwoord
  • Hallo,

    Bedankt voor alle antwoorden.
    Ik dacht dat niet dat bloemklei zo'n raadselachtige term zou zijn. Zo noemen ze die op de academie iig. Die voelt heel glad en is idd prettig om modellen mee te maken voor zo ver ik dat heb kunnen ervaren. En die droogt toch minder snel dan mijn gewone klei (K123 bedoel ik) of zo heb ik het idee.

    Ik heb mijn tegel uit de mal gekregen met de methode van Frans, met een propje klei. Die is een beetje vervormd dus het wordt nog oefenen.
    Groeten!
    Aline
    beantwoord
  • De vorm bestuiven met talkpoeder voor je er klei in doet wil ook wel eens helpen Aline.
    Kijk wel uit met het stof van talkpoeder.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.