ALGEMEEN > Ovens > instellen thermocomputer voor keramiekoven

sinds kort ben ik in het bezit van een rohde te 60 mcc keramiekoven met een tc thermocomputer.
Nu kan ik dus zelf aan de slag om af te bakken. Maar wat is de temperatuursschema waarop ik biscuit of glazuur kan gaan bakken.

7 antwoorden

  • Welke tc heb je?
    Margot
    beantwoord
  • het is een TC 60 thermocomputer
    beantwoord
  • Deze vraag is te algemeen om haar kort te kunnen beantwoorden. globaal gesproken zijn er twee trajecten die in het geheel van een stook belangrijk zijn. Allereerst het droogstoken van de klei, van 0 tot ca 110 graden. Voor dikwandige en/of ongechamotteerde klei is daar een veel langere tijd voor nodig dan voor gechamotteerde of dunwandige klei. Voor een computer met maar weinig stappen hoeft het zg droogstoken niet onderdeel van een stookprogramma te zijn maar kan met een computersturing een eigen programma zijn. Toets on een stookschema een begintemperatuur van 0 graden en een eindtemperatuur van 110 graden. Voer kort daarna een ander programma in om de rest van de stook te doen. Voor dunwandig werk is ca 3 uur voldoende terwijl voor dikwandig werk je maar beter de tijd te lang kunt houden (3 cm dikke gechamotteerde klei stook in in ongeveer 12 uur droog).
    Het andere stuk van de stook dat aandacht vereist is de zg kwartssprong; deze vindt plaats bij 573 graden. Omdat een voorwerp in de oven niet overal tegelijk de 573 graden bereikt is het raadzaam om het temperatuursgebied er omheen niet te snel te nemen. Ik hou daarvoor 520-620 graden aan. Bij dunwandig werk van niet al te grote maat is een half uur voldoende. Bij dikwandig werk en platte oppervlakken van groter formaat gebruik ik daar minstens 1 à 2 uur voor; in mijn dikwandige grafbeelden doe ik daar soms tot 5 uur over, zowel bij het opstoken als bij het afkoelen. Heb je een oven die snel afkoelt, nadat deze is afgeslagen, dan is het zaak de afkoeling ook te programmeren (vereist een automaat waarbij je veel stappen kunt invoeren).
    Je hoort wel, een eenvoudige vraag krijgt hier een ingewikkeld antwoord.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • In de bijlage gebruiksaanwijzing van de TC60
    beantwoord
  • Geacht secretariaat,
    Het PDF-file van de handleiding die u van de TC60/8 hier aanbiedt betreft niet alleen een oud regelapparaat maar heeft een fout staan in het voorbeeld van de stookintervallen. Een eerste interval naar 550 graden, om daarna de oven op full te zetten, is sterk af te raden. Dit moet zijn een vertraagd eerste interval naar minstens 600 graden, omdat hierin dan de kwartssprong (573 graden)is opgenomen, waarbij vooral niet te snel dient te worden gestookt. In nieuwere handleidingen van deze ovenfirma is dit dan ook in deze zin bijgesteld. Misschien een idee het aangeleverde pdf-file bij te stellen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank Michiel, Ik pas het aan. Maar dat wordt na het weekend.
    Groet, Yoka
    beantwoord
  • dank je wel voor jullie informatie.
    Ik ga deze gegevens bij het instellen zeker gebruiken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.