ALGEMEEN > Techniek > Op zoek naar blauwe pigment (Delfts blauw)

Ik ben op zoek naar het Blauwe pigment, oxide? Dat word gebruikt in Delfts blauw, weet niet goed waar te zoeken vanuit Australië.
Weet iemand een supplier??

9 antwoorden

  • Ik weet helaas niet wat de echte grondstoffen voor Delfts blauw zijn, maar kant en klare glazuren voor verschillende temperaturen en technieken zijn hier te bestellen:
    webwinkel.keramikos.nl/index.php

    Ze versturen vast ook wel naar Australie.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Mieke, in Australië zelf heb je tal van leveranciers kleibenodigdheden die zeker hebben wat je zoekt.
    Delfts blauw is op basis van kobalt-acetaat,kobalt-carbonaat of een kobalt-onderglazuurpigment. Als je op de oude wijze wil werken schilder je met kobalt-acetaat op een ongebakken wit engobe en overdek je dit met een transparant glazuur.
    Even googlen ( transport naar Australië is zeer duur )
    beantwoord
  • Dank je, Liset en Lucien, jazeker hier te krijgen cobalt oxide en carbonaten en under glazes ik dacht alleen dat er iets anders gebruikt werd voor het Delfts blauw, dus niet!
    beantwoord
  • Mieke, cobaltoxide is hiervoor minder geschikt. Dit gaat veel te donker inkleuren. Cobaltcarbonaat heeft maar de helft kleursterkte en cobaltacetaat werkt het prettigst en is in water oplosbaar alsof je met inkt kleurt.
    beantwoord
  • @Lucien, die oorspronkelijke methode van werken met Delftsblauw ["kobalt-acetaat op een ongebakken wit engobe en overdek je dit met een transparant glazuur."] .. op welke T moet dat gebakken worden ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, Delfts en Majolica op ongeveer 1020°C - 1040°C. Deze technieken gebruiken ze nog in Portugal. Men wist me nog te vertellen dat hun techniek uit Delft kwam. Grappig.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien!
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Steeds graag gedaan Liset.
    beantwoord
  • hoi liset,
    je kunt ook via facebook kontakten met Trudy Otterspeer. te Gouda. zij heeft een bedrijf
    Ambachtelijk Plateel. ik heb cursus bij haar gedaan.

    ik werk namelijk op op gedraaid werk, met pigment delfts blauw, gekocht bij Cock keramiek, Bergschenhoek.
    ik maak het aan met pehatine ( bij Keramikos te Haarlem gekocht ) en schilder het op biscuit. dan met een kant en klare transparant erover G 300 ook bij keramikos gekocht.
    Bak ik het op 1100 C graden.
    vr. gr. jannie de vries.
    www.janskeramiek.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.