ALGEMEEN > Diversen > Schone handen (zie filmpje)

Dit filmpje op YouTube heb ik een paar keer bekeken.
http://www.youtube.com/watch?v=dKqwuS-UHkk

De titel is: Zhou Gui Zhen 1a

Het is een Chinese mevrouw die met de hand een theepot maakt.
(er is ook een langere versie op youtube van 45 minuten).

Wat ik me nu afvraag. Hoe blijft ze zo schoon ? Geen spatje klei op haar zwarte kleding, ook haar handen zijn helemaal schoon.
Mijn handen zijn altijd helemaal wit na een tijdje van de opgedroogde klei.
Zou het komen dat de klei heel compact is door het hameren ? Of raakt ze het gewoon zo weinig aan ?



3 antwoorden

  • Prachtige techniek van de dame !
    Of je dus ook zonder draaischijf mooie ronde theepotten kunt maken :-)

    Maar wat de schone handen betreft;
    de klei ziet er behoorlijk droog uit EN de klei is vrijwel dezelfde kleur/tint als haar handen.
    Dus wat er gekliederd wordt zie je bijna niet.

    En met een draaischijf werk je meestal veel natter dan zij doet, toch ? (Weinig kaas gegeten van draaien nog.)
    mvg
    liset
    beantwoord
  • Let vooral ook op hoe ze door het plat kloppen ( i.p.v. een kleipers ) de opgebouwde buitenwaartse spanning opnieuw naar binnen slaat, ook met het vormen van de schijfjes. Ze doet dit door middel van ze even op hun zijkant te rollen.
    Zelfde principe zien we ook toepassen door Kichizaemon ( Raku )
    http://www.youtube.com/watch?v=WsV0YFe6Ca0
    beantwoord
  • Dat laatste filmpje is qua uitgangspunt / concept waarschijnlijk bijna compleet het tegendeel van wat er op het filmpje van Peter van Dijk gebeurd.
    Wel gaaf.

    De een heeft de klei volledig onder controle en gaat voor de perfecte theepot,
    de ander laat de klei bijna helemaal doen wat ze zelf wil en besteed vooral tijd aan een enorm ruwe rand om het potje op te kunnen zetten en het in de klei drukken van het makersmerk.
    Allebei heel mooi om te zien.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.