ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > N.a.v. bezoek van de keramiekmarkt.

Beste Lucien,
Morgen bezoek ik de markt in Dwingeloo. Ga daar de ceraline krijtjes kopen. En het boek bij Netty Janssens. En niet te vergeten zandpapier. Tot nu toe heb ik ervaring met glazuur en oxides, daarom wil ik graag weten, wat het verschil is tussen onderglazuur en kleurpigment, en welke kleuren voor de eerste aanschaf voldoende zijn om mee te beginnen.
Heb een vaas gemaakt in tulpmodel en wil hierop een tulp tekenen en invullen met kleur. En de rest glazuren.
Heel veel vragen van een mens met zin erin. Hart groet, truus w.

13 antwoorden

  • Truus, onderglazuur is gemaakt op basis van pigment ( kleurfritte ) met een weinig smelter erbij ( glazuurfritte ).
    Het pigment moet dan wel zeer fijnkorrelig zijn.
    beantwoord
  • Hallo Truus, kan je me vertellen wat zandpapier precies is en waar het voor dient?
    Alvast hartelijk dank,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez, zandpapier is een schuurpapier waarmee je het oppervlak opruwt wanneer je de Ceraline waskrijtjes gebruikt om een tekening te maken op het biscuit gebakken werkstuk, wanneer de ondergrond te glad is.
    De pigmentstift zou dan beter hechten en een mooiere volle lijn geven. Heb nog geen ervaring, maar dit heb ik op het forum gelezen.
    Inez, heb jij kennis Wb. het aanschaffen van kleurpigmenten?
    Zo ja, welke kleuren zijn om hiermee te beginnen het meest gangbaar voor de eerste aanschaf?
    Hart groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, Pigmenten zijn onderling mengbaar. Zo volstaat het met de hoofdkleuren om te beginnen + zwart. In totaal
    - Rood ( Zr-Si-Cd-S-Se )
    - Geel ( Zr-Si-Pr )
    - Blauw( Co-Si )
    - Groen( Zr-Si-Pr-V )
    - Zwart( Co-Ni-Fe-Cr )
    Nooit te dik aanbrengen of het glazuur zou daar op kunnen schiften. Werk alsof je met aquarel bezig bent.
    Voor alle alle info betreft de waskrijtjes: www.ceraline.be
    beantwoord
  • Wat betreft het zandpapier ( schuurpapier ): Het beste type is silicium-carbide op linnen ( zwartkleurig ) of korund ( geelkleurig ). Beiden ook geschikt voor metaal.
    Nog vergeten: korrelgrootte 60
    beantwoord
  • Lucien, heel erg bedankt voor het uitgebreid antwoord met daarbij de uitleg.
    Een fijne avond gewenst.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • En Truus, je weet toch dat het Lucien z'n uitvinding is, die ceraline ?
    Veel plezier op de Keramiekmarkt.
    Zul je Jeltje ook wel aantreffen.
    Op de stand van klei.nl
    Die is ook hier wel regelmatig.
    Weet veel van glazuren.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Truus, ik las dat je het boek van Netty gaat aanschaffen. Ik zou zeggen wacht even met de kleurpigmenten kopen tot je haar boek hebt. Het is een schitterend boek met heel veel informatie over kleuren en je kunt met behulp van dat boek b.v. zelf krijtjes maken. Er staat een schat aan informatie in.
    Er is voor mij met dat boek weer een hele nieuwe wereld open gegaan.
    (zandpapier is w.s. Vlaams want schuurpapier ken ik wel)
    Succes met de kleuren.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, let wel dat er een verschil is tussen ' kalkkrijtjes ' en ' waskrijtjes '. :-)
    beantwoord
  • Lucien, ik weet dat het andere krijtjes zijn maar het leuke van de homemade-krijtjes is, dat je dan dezelfde kleurkrijtjes kan maken als het pigment waarmee je werkt (of bij wil werken)
    beantwoord
  • Wel leuk om zelf te maken. Het volstaat om witbakkende klei met een hoge dosis pigment in te kleuren en laag te bakken. Werkt net zoals de potloden. Het verschil met waskrijtjes is dat men er geen dekkend glazuur kan over zetten en ze geen aangrenzende glazuren uit elkaar houden.
    beantwoord
  • De ceraline krijtjes ga ik online bestellen.
    Deze waren op de markt niet verkrijgbaar.
    Ik geef de voorkeur aan ceraline krijtjes om reden van bovenstaand antwoord en bevindingen van Lucien.
    gr, truus
    beantwoord
  • Truus, let wel, dit kan je werk beinvloeden. Je bent gewaarschuwd ! Hier een slachtoffer wat tegenwoordig extreem verslaafd is aan dat spul:

    http://www.katharina.klug-art.com/gallery/
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.