ALGEMEEN > Techniek > vervormen v platen uit Scarva vlasporselein

ik wil grotere objecten met plaattechniek maken uit scarvapapierporselein,
helaas, mijn gewone uitroltechniek met kleirol is niet ok, want de platen vervormen ih drogen,
dus ga ik zeker ze niet bakken, want dan nog meer vervorming

4 antwoorden

  • Dag Linda
    Welke oppervlaktes wil je gaan maken? ga je voor tegeltjes 10x10, 15x15 of voor platen als 30x50 of 50x70 ?
    Ga je ze lederhard verwerken?
    wat dan ook je keuze is ze héééééél traag drogen is de boodschap, en daar zijn verschillende methodes voor. Maar als enkele mensen hier hun eigen ervaring en tegel- of plaat droog techniek even toelichten zal je zien dat er zeker één gemeenschappelijk punt is "traag".
    Zelf werk ik niet zoveel met platen, maar ik leg tegels op een plaat (multiplex) en erboven kranten en dat alles dan weer in plastiek. Dat is voor wat ik ermee doe bevredigend.
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • Ik werk als volgt :
    Rol de plak niet, maar snij de plak met harp. Dan pas glad strijken.
    Drogen: Gipsplaat ( Gyproc )kleiplak - gipsplaat - kleiplak - gipsplak - multipex of dergelijk om lichte gelijkmate druk te creëren. Tot lederharde toestand.
    beantwoord
  • Ook. Mijn ervaring is slecht met platen. Grappig is dat ik een werkje 20x20 langzaam had laten drogen. Alles perfect plat. Stook op 950, daarna als een bord zo krom. Toch eea geglazuurd en gestookt op 1150 en ? Zo goed ala plat!
    Wie het weet mag het zeggen.
    beantwoord
  • Hanneke, door hoger te stoken gaan de platen beginnen sinteren en ' ontspannen '. Wanneer je deze platen op triangels zou leggen, zou je merken dat de platen eerder zullen doorzakken. Dit punt bereik je nog lang niet op 950°C.
    En voor de zoveelste keer: uitrollen is uit den boze. Zie hierboven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.