ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > dikkere raku ovenplaten

Ik geef raku workshops met vrij kleine rakuovens en gebruik daarvoor ronde ovenplaatjes van 26 cm doorsnee. Deze plaatjes zijn 0.8 - 1 cm dik en breken om de haverklap, bv. als iemand een werkstuk even terug laat vallen omdat het niet goed in de tang zat. Ik heb geïnformeerd naar dikkere platen in die kleine maat, liefst nog met gaten omdat ik dan een grotere platen kan gebruiken, maar die worden niet gemaakt en ook niet gezaagd. Weet iemand een oplossing?

13 antwoorden

  • Als ik jouw was zou ik contact opnemen met Ed Knops uit Sevenum
    Deze is de Goeroe op raku gebied en heeft alle soorten platen met en zonder gaten

    Succes brigiitte
    beantwoord
  • Jolanda, waarvoor heb je die ovenplaten nodig in een Raku-oven ?
    beantwoord
  • Om het werk boven de inkomende vlam te houden.
    beantwoord
  • Brigitte, Ed zou er nog op terug komen, maar zei voorlopig dat ze alleen in de vaste maten hebben en die zijn dun of te groot.
    beantwoord
  • Jolanda, deze plaat heb je niet nodig als je de vlam in 45° de oven instuurt. Hoe dit precies in zijn werk gaat kan je zien in de bijlage achteraan het boek ' Het Kleiboek ' van L.Versluys. Trouwens, met een vlam onder een ovenplaat heb je nooit een goede warmteverdeling.
    beantwoord
  • Ik loop al heel wat jaren mee, maar dit is nieuw voor mij :-)
    Ik vraag me af of je met werk dat op de bodem staat wel een goede warmteverdeling krijgt en geen 'koude voetjes'. Uiteraard zorg ik voor voldoende ruimte tussen ovenwand en ovenplaat, waardoor voldoende circulatie in de oven is. Bijkomend voordeel voor het stoken op een ovenplaat is dat je de hoogte en daardoor het zicht op en de bereikbaarheid van het werk bij het uithalen kan vergemakkelijken.
    Maar ik zal het eens opzoeken, ben heel benieuwd, dank je wel!
    beantwoord
  • ik stook altijd op een ovenplaat , 45 cm doorsnede, de gasvlam er middenonder. gaat heel goed, misschien de afstand van de brander / vlam onder de ovenplaat bekijken?
    de raku oven die ik gebruik is met midden in de bodem een brander gat.
    vr. gr. jannie de vries www.janskeramiek.nl
    beantwoord
  • Ed knops in Sevenum verkoopt platen met gaten, deze verdelen de warmte beter en gaan veel langer mee, ik gebruik deze platen sinds een jaar, en geen last meer van kapotte ovenplaten.
    beantwoord
  • Je kunt ook twee dunne platen op elkaar leggen.
    beantwoord
  • Ovenplaten zijn heel gemakkelijk op maat te zagen met een diamantzaag (tegelcirkelzaagje)
    beantwoord
  • Jolanda, heb je het boek van L.Versluys al kunnen inkijken ?
    beantwoord
  • Ik gebruik 3 vuurvaste stenen in driehoeksopstelling, met tussenruimten, waar ik mijn werk opzet, voor kleine dingetjes evtl. een stukje ovenplaat erop. De hitte wordt door al die kieren geleid en goed verdeeld.
    beantwoord
  • Net als Gabi werk ik ook. In al die tijd dat ik stook heb ik 1x een gescheurde ovenplaat gehad. Mij lijkt het werken met gaten in een ovenplaat erg lastig, daar ik vaak met triangels werk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.