ALGEMEEN > Techniek > gebakken klei (dakpannen) lichter maken van kleur/verouderen

Hallo, Misschien een rare vraag voor dit forum maar ik veronderstel dat dit de beste plaats is om ze te stellen:
Ik heb dakpannen die kunstmatig verouderd zijn, heel mooi maar het probleem is dat de hoekpannen veel donkerder van kleur zijn (zie foto: links is een hoekpan, daarnaast een dubbele welpan die iets lichter is qua kleur, en daarnaast de gewone pannen die nog lichter zijn). Vraag is nu of er een (chemisch) product bestaat om de hoekpan of dubbele welpan meer te doen lijken op de gewone pan?
Alvast bedankt, Wim
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Dag Wim, Waarschijnlijk zijn de hoekpannen van andere kleisamenstelling geweest. Dat kan ook wel kloppen want er moet een vrij scherpe bocht mee gemaakt worden zonder dat de klei scheurt bij het stampen/persen van de pan.
    De veroudering op de pan lijkt me een engobe te zijn die er in droge strepen op is gezet toen de klei nog niet helemaal droog was. Wat je kunt doen om de beide panvormen in kleur meer bij elkaar te trekken kan misschien een van de anderen vertellen. mvg Liset
    beantwoord
  • Probeer eens zoutzuur.
    beantwoord
  • zoutzuur is een goed idee lukt dat niet kijk dan eens bij een sloper die heeft vaak oude dakpannen en hulpstukken in voorraad.

    Frans
    beantwoord
  • zoutzuur zal ik zeker eens proberen, hoe breng ik dit dan het beste aan, strepen maken met borstel of erop vernevelen met een drukspuit?

    En extra vraag: gaat dit de kwaliteit van de pan benadelen (bv broos maken)?

    Alvast bedankt!
    Wim
    beantwoord
  • nog eentje vergeten... ik veronderstel onverdund aanbrengen?

    Alvast bedankt voor de vlugge reacties!

    mvg
    Wim
    beantwoord
  • Zoutzuur werkt niet in op de pannen. Verdunnen 1/1 met water. Geen borstel, die lost op. Plantenspuit of iets dergelijks. Nadien afspoelen met water. Rubber handschoenen en schort niet vergeten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.