ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > bodystains/pigmenten

Ik gebruik bodystains en pigmenten voor kleine details op mijn werk. Ik maak ze aan met water. Omdat de kleur dan het 'helderst' blijft. Als ik ze meng door vloeibare klei worden ze namelijk minder sterker van kleur. Maar na de biscuit stook geven de kleuren nog steeds af. Heeft iemand misschien een tip om dat te voorkomen. Omdat ik de werkstukken daarna namelijk nog transparant wil glazuren en de kleur niet over het hele werk wil krijgen.

6 antwoorden

  • Beste Albertine,

    Je kan het beste de pigmenten met glazuur mengen, desnoods in een hoge concentratie.
    Als je dat niet doet zal op sommige pigmenetn je glazuur niet eens willen hechten.
    Bij voldoende laagdikte is een toevoeging van 10 % meer dan genoeg om een felle kleur te krijgen

    succes

    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Bedankt voor je reactie!!!.......is het dan het beste om de bodystain/pigment pas na de biscuit stook aan te brengen, of kan dat wel direct?? Als ik het pas na de biscuitstook aanbreng moet ik 3 keer stoken..........of begrijp ik het verkeerd. En loopt de bodystain/pigment door toevoeging van glazuur niet uit ???
    beantwoord
  • Hallo Albertine hallo Hans,

    Het schilderen met klei kun je zonder meer vasthouden.Wat de kleur betreft:
    Wat Hans zegt pigmenten zijn ontworpen om bij te mengen.Puur opschilderen/brushen gebeurt toch wel.
    Een beetje transparant glazuur door de bodystain of pigmenten- net genoeg om te fixeren.Na biscuit stook heb je wel het probleem dat je scherf minder zuigt op de plaats van de decoratie.Er zijn wel oplossingen voor dit probleem.Zelf gebruik ik de kleurpigmenten in dunnere verwassingen hun kleurkracht is inderdaad veel groter dan die van onderglazuur.
    Je kunt ook een kleefmiddel aan je watermengsel toevoegen en de kleur in een leerhard stadium opbrengen
    eenmaal ingedroogd is het heel redelijk tijdelijk gefixeerd.Nu breng je met een kwast transparant glazuur (met ook een kleefmiddel )over deze laag aan.Je schildert met een zeer vochtige(water+kleefmiddel+glazuur)grote zachtharige kwast .Als je nergens begint met doorboenen beschadig je de onderlaag niet.Ook trek je het gefixeerde pigment niet mee tijdens de opbreng van je transparante glazuur.Wees zeker dat dit rauw geglazuurde werkstuk niet uit elkaar kan springen tijdens het opstoken later.

    succes Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Bedankt voor je reactie, klinkt erg goed en ik wil jouw en Hans zijnsuggestie zeker uitproberen.

    Dus als ik het goed begrijp kan ik het op jouw manier in een keer stoken. Niet 1 keer biscuit en daarna glazuur???? Wat voor een kleefmiddel kan ik het beste gebruiken?
    groet Albertine
    beantwoord
  • Hans,
    Bedankt voor je reactie......ik ga dit zeker uitproberen!
    beantwoord
  • Hallo Albertine
    Ik gebruik het kleefmiddel/ glazuurmedium Optapix. Ik koop het bij Keramikos in Haarlem maar andere leveranciers zullen het ongetwijfeld ook verkopen. Je vult een leeg glazen appelmoes potje half met water en dan voeg je er een beetje van het poeder bij. Goed schudden en laten staan. Daarna nog een keer goed schudden en het ziet eruit als dikke vloeibare lijm. Dit voeg je toe aan pigmenten/ onderglazuurpoeder/glazuur. Voordeel het is reukloos bij het bakken en het maakt het in 1 keer bakken en glazuren veel gemakkelijker. Het kleefmiddel is ook goed te gebruiken op biscuit en zelfs op geglazuurd aardewerk om poeders en nieuwe lagen transparant glazuur op te brengen met een kwast. Je kan werk in 1 keer bakken het ligt er natuurlijk wel aan wat- je breuk risico wordt groter. Doe eerst proeven met kleine dingen en breng kleur en glazuur op in een leerhard stadium.
    Groeten Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.