ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > frittes frittes en nog eens frittes...

Halo, ik heb een verzameling aan recepten die ik niet gebruik omdat er frittes in zitten. eigenlijk het grootste deel recepten dat ik heb.
duitse frittes en amerikaanse.
Ik heb een lijst gemaakt. de meest gebruikte zijn:
Ferro frit 3124
ferro frit 3134
ferro frit 3195
fritte 90001 Degussa
fritte 90016 Degussa
fritte 90062 degussa
fritte 90167 degussa
fritte 90208 degussa
fritte 90328 degussa
fritte 90368 degussa
fritte 90378 degussa
fritte 90420 degussa
hmmm. ja een lijst van 12 frittes dus. hoe gaan jullie hiermee om? kopen jullie een aantal frittes? en bij wie dan? de degussa frittes heb ik nergens kunnen vinden. en ik heb de amerikaanse alleen in amerika kunnen vinden.
gevraagd

44 antwoorden

  • ik weet via Lucien Tinck dat de fritte degussa 90167 hetzelfde is als de aardalkaliboorfritte welke bij Keramikos verkrijgbaar is. van de rest weet ik er geen, maar zo is er alvast 1 opgelost. sucses verder.

    beantwoord
  • Marlies, dit is een zeer goede vraag waar velen mee worstelen.
    Ferro heeft sinds enkele jaren Degussa overgenomen. De benamingen en codes zijn hierdoor gewijzigd. Sommige frittes bestaan niet meer. De fritte-nummers kan je vinden op volgende link:
    http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    Volgende probleem is dat elke verkoper er een eigen code aan het fabrieksnummer geeft zoals Hannie reeds heeft ondervonden.
    Als je glazuur-recepten hebt met een fritte-nummer, kan je met de Seger-formule of het recept in % op zoek gaan in de catalogie van de verkopers. Als je daarin een fritte met gelijkaardige samenstelling vindt is dit de gezochte fritte, wat voor code men die ook heeft meegegeven. Staan er geen gegevens bij betreft samenstelling kan je deze opvragen aan de verkoper. Tja, best wel wat speurwerk.
    Dit wil ik ook nog meegeven indien je frittes wil aankopen:

    Frittes zijn gemalen glazuren met een specifieke samenstelling en met een zeker doel zoals:
    1- Om giftige mineralen met silicaten of veldspaten te versmelten zodat ze niet of minder schadelijk worden. Lood-bi-silicaat is een bekend voorbeeld.
    2- Om water-oplosbare mineralen met silicaten te versmelten zodat deze stabiel worden in het glazuur. In hoofdzaak gaat het hier om Natrium, Kalium en Boor. De natuurlijke grondstoffen zoals Natr.Veldspaat, Kali.Veldspaat bevatten te weinig van deze base-vormers om op lage temperatuur te kunnen smelten.
    3- Om een specifieke samenstelling te bekomen die in de natuur niet voor komt.
    En er zijn nog wel meerdere reden om gebruik te maken van een fritte.
    Welke frittes genieten nu de voorkeur:

    1- Een fritte waar een bepaalde toxische stof is ingekapseld en verder zo weinig mogelijk andere mineralen aan vast zitten. Een Alkali-Lood-fritte is minder interessant. Beter is een Alkali-fritte en/of een Loodfritte.
    2- Een fritte om reden van water-oplosbare stoffen moet de voorkeur gaan naar een fritte waar deze in zo hoog mogelijk % aanwezig zijn. De rest is ballast en kan door goedkopere grondstoffen worden aangebracht. Een Alkali-Boorfritte is minder interessant. Beter is een Alkali-fritte en/of een Boorfritte waar geen sterke alkalies aan vastzitten. In dit geval zal het een Calium-Boorfritte zijn. Zijn natuurlijke opponent is Colemaniet, maar bevat zeer veel watermoleculen wat bij snel opstoken ( bv.Raku ) kan vervliegen.
    3- Een fritte voor een wel bepaald doel zou de aanmaak van een kristalglazuur kunnen zijn. Indien je zou twijfelen in het maken van een keuze, geef dan maar een gil. :-)
    beantwoord
  • Marlies, Als je recepten na wil maken is het het beste om eerst de segerformule van de betreffende glazuur zien te vinden. Voor frittes is dat te vinden op de site die Lucien opgaf en ook op http://home.comcast.net/~frankgaydos/frits.html.
    Ook voor grondstoffen is digiralfire.com het aangewezen adres

    Heb je de formule gevonden dan het recept omrekenen;via een glazuurberekenings programma; naar een glazuur met makkelijk verkrijgbare fritten waar de formules wel van bekend zijn .

    Zo heb ik dat altijd gedaan en met meestal een goed resultaat, later ga je het recept verfijnen zodat het past bij jouw manier van stoken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo, Een misschien nog bruikbare aanvulling. Het boek "Keramische Glasuren" van Matthes bevat een aantal pagina's met formules van bestaande en "uitgestorven" frittes. Als je het recept van je benodigde glazuur terugrekent naar de Segerformule kun je de formule van de fritte hierin natuurlijk inrekenen. Je kunt ook de formule van de fritte terugrekenen naar een recept en dit inrekenen in je bestaande recept.
    Dit laatste is ws het makkelijkst en dan bij voorkeur met een berekeningsprogramma. Eigenlijk komt e.e.a. op hetzelfde neer als wat "de andere Frans" zegt.
    beantwoord
  • Ik heb uitgebreid gezocht en ontdekt dat:
    = keramikos 1451 = ferro frit 3759 alkali boor fritte
    = keramikos 3110 = ferro frit 3110 sodium borsilikaat frit
    = keramikos 3221 = fritte 90001 degussa
    = keramikos alkaliborfritte = fritte 90167 degussa
    = keramikos bariumzink-fritte = fritte 90420 degussa

    Degene die ik het liefst zou willen kunnen gebruiken zijn ferro frit 3134 en ferro frit 3195.
    Kunnen jullie misschien meer gedetailleerd uitleggen van welke frittes jullie die maken?
    Ik kan nog niet zo best omrekenen. als ik weet van welke frittes jullie ze maken dan lukt het me denk ik wel...
    beantwoord
  • Marlies, als je de gegeven link volgt dan kom je hier terecht, waar beschreven staat uit welke grondstoffen het bestaat en in welke percentages:
    = ferro frit 3134= digitalfire.com/.../frit_p3134_3018.html
    = ferro frit 3195= digitalfire.com/.../frit_p3195_3019.html
    = fritte 90001 Degussa digitalfire.com/.../degussa_frit_90001_3117.html
    = fritte 90016 Degussa digitalfire.com/.../degussa_frit_90016_3118.html
    = fritte 90062 degussa digitalfire.com/.../degussa_frit_90062_3119.html
    = fritte 90167 degussa digitalfire.com/.../degussa_frit_90167_2425.html
    Enzovoorts. Alleen Luciens link volgend. OF is dat niet wat je bedoelde? mvg Liset
    beantwoord
  • De frittes
    3134
    3195
    3759
    3110
    90167
    90062
    90001
    zou ik niet aanbevelen om deze als ' standaard-frittes ' aan te kopen. 90001 is een loodmonosilicaat en ben je beter af met een loodbisilicaat 90242
    Bovenvermelde frittes kunnen best goed verkopen, maar zijn niet de meest optimale om reden dat ze te complex zijn en daardoor beperkt in toepassing. Zie mijn vorige post.
    Eerder aan te raden zijn dan
    90198 of 90158
    90142
    90208
    ferro 1081
    ferro 3211
    ferro 3247
    Let vooral op de eenvoudige samenstelling én hun maximale inbreng.
    beantwoord
  • beste liset, lucien, hannie, frans en frans.
    hmm dit is niet echt wat ik bedoelde. ik heb de samenstellingen wel maar snap niet zo goed hoe jullie dit omrekenen doen, dus hoopte ik dat jullie me misschien een gedetailleerd voorbeeld zouden kunnen laten zien van een omrekening van een recept met bv. ferro frit 3195 of 3134.
    Ik heb bv. dit recept:
    speermint van John Hesselberth en Ron Roy
    ferro frit 3195 23.00 gram
    wollastonite 28.00 gr.
    nepheline syenite 4.00 gr.
    kaolin 28.00 gr
    silica 17.00 gr.
    copper carb. 4.00 gr.
    rutile 6.00 gr.

    okee. nu zet ik hem in glazechem, bekijk de chemische samenstelling en kopieer die. Als ik er nu een fritte bij zoek dan zie ik dat de chemische samenstelling van veel stoffen te hoog is, andere veel te laag. okee te laag: logisch dan verlaag ik de hoeveelheid die ik toe voeg gewoon, maar bv. teveel K2O of alleen frittes met B2O3 terwijl die niet in het recept zitten. hmmm. daar ga ik de mist in. welke fritte zouden jullie als vervanger voor dit voorbeeldrecept gebruiken?
    beantwoord
  • Marlies, je moet dit recept eerst omzetten in een ( Seger-)formule. Aan deze formule kan je dan de verhoudingsgetallen zien en welke oxides al dan niet gevraagd worden.
    beantwoord
  • ja dat krijg ik voor elkaar, geen probleem. maar dan...
    Als ik er nu een fritte bij zoek dan zie ik dat de seger formule van veel frittes ingredienten bevatten die te hoog zijn. bv. teveel K2O of alleen frittes met B2O3 terwijl die niet in het recept zitten...
    hmmm. daar ga ik de mist in. welke fritte zouden jullie als vervanger voor dit voorbeeldrecept gebruiken?
    beantwoord
  • wij gebruiken voornamelijk calciumboraat fritte , loodbisilicaat en een hoog alkalische fritte de 2495 van cookson dat is de 1510 van keramikos als ik het goed heb.

    Dit is wat je moet doen als je een segerformule van een recept wil:
    eerst de segerformule van de te vervangen frittes toevoegen aan je materiaallijst. Ik neem aan dat je de frittes die jezelf gebruikt al in de materiaallijst hebt staan.
    Daarna tik je het recept in je glazuurlijst. Neem de segerformule over op papier.
    Maak een nieuw recept aan en geef de grondstoffen op die je kan gebruiken uit je voorraad maak het recept compleet met de aanwezige frittes.
    Frans
    beantwoord
  • Ik heb je recept even omgezet en je zal zien dat de fritte 3195 vervangen kan worden door calciumboraat en enige aanpassing in de grondstoffen.

    segerformule origineel recept:

    Na2O 0.09 , K2O 0,01 , CaO 0.90 , Al2O3 0.46 , B2O3 0.24 ,en SiO2 3.03.

    Het bieuw recept komt op :

    28 wollastonite,12 nepheline syenite, 29 kaolien,
    21 kwarts en 10 calciumboraat.
    dit met de segerformule :

    Na2O 0.07 ,K2O 0.02 , CaO 0,91 , Al2O3 0.46 ,B2O3 0.24 SiO2 3.07.
    Je ziet dat er wel kleine verschillen zijn maar dit is te proberen anders moest ik met cijfers achter de komma gaan werken voor de grondstoffen en daar heb ik een hekel aan.

    Frans

    rutiel en kopercarbonaat blijven gelijk
    beantwoord
  • Marlies, In je opgegeven recept zit er wel B²O³ in ( fritte 3195 ). Je hoeft toch maar het gevraagde equivalent in te voeren wat nodig is om het deel B²O³ vol te maken. Indien hierdoor andere oxides deze gevraagde equivalenten overschrijdt moet je wel een andere fritte kiezen. Dat is net de reden waarom ik adviseer om frittes aan te kopen die betreft samenstelling niet teveel verschillende oxides bevatten. Wollastoniet kan je bv. vervangen door Krijt en Kwarts. Nepheline syenite kan je ook vervangen door Kali-veldspaat en Nat-veldspaat gezien je in het recept ook nog steeds extra Kwarts dient te gebruiken. Ik wil het wel eens narekenen, maar jouw opgegeven recept heeft zo te zien zelfs geen fritte nodig en kan het nodige B²O³ door Colemaniet ingevoerd worden.
    beantwoord
  • Een variante op Frans zijn recept zou dan ook zo kunnen zijn:

    Colemaniet ( calciumboraat ) 10,15
    Natr.Veldspaat 14,54
    Kali.Veldspaat 1,71
    Kaolien 28,62
    Wollastoniet 27,06
    Kwarts 17,66

    Komt gelijk uit, maar met andere grondstoffen. Het lijkt slechts verschillend, maar de Segerformule blijft gelijk.
    beantwoord
  • ah. ik denk dat ik een denkfout maak... In Matthes staat dat ingredienten in frittes omdat ze al gesmolten zijn geweest gemiddeld 3 cones lager gestookt moeten worden als de oxides die niet al eens gebakken zijn. Ik dacht dus dat frittes altijd vervangen moeten worden door frittes. Als ik jullie reacties zo lees is dit niet waar.
    Ik had ook begrepen dat B2O3 beter als fritte ingebracht kon worden omdat t zo giftig is?

    Frans, ik heb nog geen enkele fritte en heb er ook nog niet mee gewerkt, omdat ik...zoals je al had begrepen...het nog niet zo best snap allemaal ;-)
    beantwoord
  • Marlies, Boor is niet giftig. Het wordt zelfs gebruikt in de farmacie. Frittes zijn reeds samengesmolten oxides en het nut en de reden hiervan heb ik hierboven reeds beschreven. Frittes bevatten geen moleculair water meer en gaan daardoor gemakkelijk bezinken. Ze bevatten ook geen zouten of organische stoffen en hun verwekingspunt wordt ook steeds meegegeven. In het berekenen kan je frittes gelijk behandelen als een andere grondstof. En ja, dit is een materie die men hier niet in een-twee-drie kan meegeven. Ik heb daar een 2-daagse lezing voor nodig om de basis van deze scheikunde mee te geven. Vraag dit maar aan Tjalda. Een computerprogramma om deze recepten om te rekenen gaat snel, maar hierdoor krijg je alsnog geen inzicht in de grondstoffen en hun eigenschappen.
    beantwoord
  • Matthes zal best gelijk hebben met zijn stelling Marlies als je alleen frittes zou gebruiken.
    In mijn recept is er 10% fritte verwerkt en dan zou je 10%van 3 kegels lager kunnen en dat is te verwaarlozen maar ik gebruik frittes om het smelten van de glazuur een beetje te versnellen.

    Je kan beginnen met de frittes die ik aangaf Marlies en zie ze gewoon als grondstoffen voor glazuur

    Frans
    beantwoord
  • Je kan ook wat meer basevormende oxides invoer Marlies, en dan smelt het glazuur ook sneller. De enige winst die je maakt met gebruik van frittes is dat deze mineralen al eens gebakken zijn en iets sneller kunnen opgestookt worden. Je weet wel : Tijd + temperatuur = segerkegel.
    beantwoord
  • ha ik ben helemaal blij!!!!
    ik heb een ander recept als proef genomen en de frit vervangen en volgens mij heb ik het goed!!!
    hier komt ie:

    bone c6 van john hesselberth en ron roy:
    ferro frit 3195 23.00
    wollastonite 28.00
    nepheline syenite 4.00
    kaolin 28.00
    silica 17.00
    rutile 6.00

    nu heb ik de frit vervangen door calciumboraatfrit, veldspaat kali en veldspaat natron en heb de andere ingredienten (niet de hoeveelheden) aangehouden en na wat puzzelen is dit er uit gekomen:

    Calcium borate fritte 3221 10.35
    -veldspaat natron 10.84
    veldspaat kali 0.99
    Wollastonite 27.59
    Nepheline syenite 3.94
    Kaolin - theoretic 27.59
    Silica 18.72
    ---------
    100.00

    Rutile 5.91

    de segerformule komt overeen:
    Na2O 0.09 Al2O3 0.45 SiO2 3.04
    K2O 0.01 B2O3 0.24 TiO2 0.21
    CaO 0.90 Fe2O3 0.01

    heb ik dit goed gedaan?
    is dit de meest logische manier om een recept met frittes aan te pakken?
    beantwoord
  • Marlies, uitgaande van het Hesselberth & Roy recept:
    Ferro 3195 : 23
    Wollastoniet : 28
    Nefelien Syeniet : 4
    Kaolien : 28
    Kwarts : 17
    Rutiel : 6

    kom je wel degelijk uit op volgende formule:

    Na²O 0,09 - K²O 0,01 - CaO 0,90 - Al²0³ 0,45 - B²0³ 0,24 - Fe²O³ 0,01 - SiO² 3,04 - TiO² 0,21

    Fritte Ferro 3195 :
    CaO 0,67 - Na²O 0,33 - Al²O³ 0,40 - B²O³ 1,50 - SiO² 2,76
    Mol.Massa : 340,90

    Fritte Ferro 3221 :
    CaO 0,013 - K²O 0,175 - Na²O 0,812 - Al²O³ 0,69 - B²O³ 1,50 - SiO² 2,61
    Mol.Massa : 398,97

    Als je in plaats van Ferro 3195 de fritte 3221 wil invoeren, kom ik uit op het volgende recept:

    Ferro fritte 3221 : 5,2
    Natrium Veldspaat : 8,8
    Krijt : 24,9
    Kaolien : 26,1
    Kwarts : 29,6
    Rutiel : 5,1

    Fritte 3221 kijkt me daarom geen goed alternatief gezien zijn hoog B²O³ - aandeel ( zie formule van het oorspronkelijk recept.) en daardoor minder in het nieuwe recept kan worden ingebracht. Colemaniet zou hier beter voor geschikt zijn, zoals ik reeds aangestipt had.


    beantwoord
  • sorry Lucien...Ik heb een onduidelijk antwoord gegeven hierboven.
    ik bedoelde keramikos calciumboraat fritte 3221:
    44.60CaO 55.4 B2O3
    mol 125.36

    klopt mijn berekening nu wel?
    beantwoord
  • Marlies, dat is niet de fritte 3221 maar eerder de fritte 3211. Het zou me sterk verwonderen dat deze wel zou kloppen.
    beantwoord
  • oh. hij staat zo in de catalogus...
    beantwoord
  • Marlies, in elk catalogus van elke kleiboer zal er wel een ander nummer staan. Zoals ik hiervoor al zei: laten we het steeds houden op de fabrieksnummer wat over heel de wereld dezelfde is. Dikwijls zie ik zelfs foute of onvolledige overnames uit de fabricaat data.
    beantwoord
  • Nog een nuttige site om in je bladwijzer te steken:

    http://www.ceramicstoday.com/frits.htm
    beantwoord
  • ja leuk, als de fabrieksnummer er niet bij staat en er in de lijst van bv. ceramics today geen overeenkomende fritte staat... het enige wat ik kan doen is uitgaan van de catalogus. grrr...
    als de fritte echt bevat wat in de catalogus staat, dus %44.60CaO 55.4 B2O3
    mol 125.36
    klopt mijn berekening dan wel?
    beantwoord
  • Catalogus fritte : 2,1
    Natr.Veldspaat : 12,8
    Kali.Veldspaat : 1,4
    Wollastoniet : 23,4
    Kaolien : 44,1
    Kwarts : 11,7
    Rutiel : 4,5

    Vergelijk nu zelf maar.. sorry.
    beantwoord
  • Ik denk dat je toch gelijk hebt met die formule van calciumboraat Marlies
    Jammer dat Ferro hun fritte ook 3221 noemen maar er is wel bij vermeld dat het een loodvrij alkali boor silicaat is met meer grondstoffen dan alleen calcium en boor.
    Zo krijg je de verschillen en word je op het verkeerde been gezet.
    Overigens ben ik van mening dat als je een glazuur wilt namaken je zoveel mogelijk de gebruikte grondstoffen aanhoud alleen daar waar het een grondstof betreft die moeilijk te verkrijgen zijn. daar zoek je dan een vervanging voor.
    Dus b.v nepheline syenite vervangen voor kali en natronveldspaat brengt je alleen maar verder weg van het beoogde doel een glazuur namaken.
    nepheline syeniet heeft namelijk heel andere eigenschappen dan als je het vervangt voor natron en kaliveldspaat.

    Frans
    beantwoord
  • Als men gebruik wil maken van de 3221 Cal.Boraatfritte zit er niet veel anders op dan er Natrium Veldspaat in te betrekken, is het niet Frans ? Dit is ook een van de reden dat ik deze keuze niet zo goed vond. Veldspaten zoals o.a. ook Nefelien durven ook wel verschillen van samenstelling en zijn de resultaten ook niet steeds gelijk.
    beantwoord
  • Okee, ik begin redelijk wanhopig te worden... (ik laat even links liggen of het de juiste grondstoffen zijn, eerst maar eens snappen wat er nu verkeerd gaat...)
    Ik heb het recept ingevoerd zoals lucien me aanraad en krijg een heel andere segerformule nml.:
    Na2O 0.10 Al2O3 0.81 SiO2 3.67
    K2O 0.01 B2O3 0.07 TiO2 0.21
    CaO 0.89 Fe2O3 0.01

    De Na2O, CaO, Al2O3, B2O3 en SiO2 zijn allemaal anders.
    Hoe kan dit?!!!

    PS. ik gebruik in glazemaster altijd de theoretische kaolin, spudomeen, natron veldspaat en kali veldspaat, omdat die overeen komen met de catalogus van keramikos. Ik zal daar een nieuw item over beginnen, zodat anderen er hopelijk ook wat aan hebben.
    beantwoord
  • Ik zal even mijn formules van de grondstoffen geven die in dit recept zitten, misschien helderd dat iets op?
    Keramikos fritte 32.21 % 44.6 CaO 55.4 B2O3 100%
    veldspaat natron-theoretic Na2O Al2O3 6SiO2 mw 524.4
    veldspaat kali-throretic K2O Al2O3 6SiO2 mw 556.7
    Wollastonite CaO SiO2 mw116.2
    Kaolin - theoretic Al2O3 2SiO2 2H2O mw258.2
    Silica SiO2 mw 60.1
    beantwoord
  • Met die formules is niks mis Marlies.
    Die kloppen met de doorgaans gebruikelijke waardes.
    Probeer eens een ander glazuur na te maken Marlies die 2e was hetzelfde als de eerste zonder kopercarbonaat.


    Ik heb volgens mij aangetoond dat je ook zonder natron veldspaat dat eerste glazuur recept kan namaken Lucien.
    beantwoord
  • Frans, ik vrees dat je dat niet hebt aangetoond dat je zonder Natr.Veldspaat het glazuur kan kloppend maken.
    In het origineel recept zit er ook maar 4% Nefelien Syeniet en de rest wordt door de fritte geleverd.
    De standaard samenstelling van Nef. Syeniet :
    1 K²0 . 3 Na²O . 4 Al²O³ . 9 SiO² MM: 1169

    De Segerformule van het originele recept:

    Na²O 0,09 . K²O 0,01 . CaO 0,90 . Al²O³ 0,45 . B²O³ 0,14 . Fe²O³ 0,01 . SiO² 3,04 . TiO² 0,21

    Met gebruik makende van Nef.Syeniet kan je wel K²O 0,01 vol maken, maar zit je nog steeds met een tekort van Na²0 0,06 ( Na²0 0;09 - 0,03 = 0,06 )
    Geen enkel van de overige grondstoffen bevatten Na²O en zodoende moet dit door Natr. Veldspaat worden kloppend gemaakt. Daarom is de fritte van Keramikos 32.21 ook geen goed alternatief voor fritte 3195, wat ik ook geopperd heb.
    beantwoord
  • okee ik heb een ander recpet geprobeerd om te zetten:
    55. mm GM eggshell glaze c6 red/white + dark speckles
    Whiting 9.5
    Zinc oxide 5.5
    Frit 3124 44.5
    custer feldspar 20
    Bentonite 7.5
    Kaolin theoretical 5
    Silica 8

    de segerformule =
    Na2O 0.13 Al2O3 0.30 SiO2 2.35
    K2O 0.11 B2O3 0.23 TiO2 0.00
    MgO 0.01 Fe2O3 0.01
    CaO 0.57
    ZnO 0.18

    Ik heb na puzzelen dit als uitkomst:
    Whiting 12.667
    Zinc oxide 5.333
    Silica 16.667
    Keramikos fritte 32.21 calciumboraat 10.667
    natriumveldspaat 25.333
    Kaolin keramikos 6.667
    kaliveldspaat keramikos 22.667

    met asls segerformule:
    Na2O 0.13 Al2O3 0.31 SiO2 2.36
    K2O 0.11 B2O3 0.23
    CaO 0.58
    ZnO 0.18
    klopt dit wel?

    en Frans, bedoel je dat de keramikosfromules kloppen en dat ik die moet gebruiken of dat de formules in glazechem kloppen en ik die beter kan gebruiken?
    beantwoord
  • Marlies, de omzetting van recept naar formule is :

    K²O :0,068
    Na²O :0,155
    CaO :0,586
    ZnO :0,191______
    Al²O³:0,327
    B²O³ :0,245
    Fe²O³:0,0006_____
    SiO² :2,518
    Met deze formule kan je een nieuw recept berekenen.
    ( het zeer weinig ijzeroxide wordt door Custer Veldspaat aangebracht. Uw formule laat MgO zien, terwijl dit nergens in zit ( ?? )
    beantwoord
  • okee, nu snap ik er officieel niks meer van... hoe kan je de segerformule nou fout krijgen, het enige wat ik doe is het recept invoeren en het programma doet de rest!
    De enige verklaring is dat mijn ingredienten met een andere formule in het programma staan.
    Het klinkt misschien stom maar zou je mijn ingredienten die het verschil kunnen verklaren kunnen vergelijken met de jouwe?:
    Frit 3124

    CaO 0.71
    K2O 0.021
    Na2O 0.29
    Al2O3 0.27
    B2O3 0.56
    SiO2 2.59
    mol 281.9

    custer feldspar
    K2O Al2O3 6SiO2 mol 556.7

    bentoniet Al2O3 4SiO2 9H2O mol 504.4

    silica: SiO2 mol 60.1

    de magnesium komt uit een bentoniet uit glazechem, ik heb alle formules van keramikos erin gezet en het recept nogmaals vergeleken.
    Na2O 0.13 Al2O3 0.31 SiO2 2.38
    K2O 0.11 B2O3 0.25
    CaO 0.58
    ZnO 0.19

    de MgO is nu verdwenen. De enige waardes die verschillen met de jouwe zijn de Na2O, de K2O en de SiO2

    beantwoord
  • Marlies, Jouw formule van frit 3124 klopt al niet. De Basevormers moeten steeds waarde 1 geven, en dat is niet zo ( CaO + K²O + Na²O ).
    De formule van frit 3124:
    CaO 0,70 . K²O 0,02 . Na²O 0,28 = 1
    Al²O³ 0,269
    B²O³ 0,547
    SiO² 2,555
    M.M. 277,5

    Dan de Custer Veldspaat:
    CaO 0,033
    K²0 0,660
    Na²O 0,30
    Al²O³ 1,04
    Fe²O³ 0,006
    SiO² 7,18
    +loss.
    M.M. 621,98

    De standaard samenstelling van Bentoniet is 1 Al²O³. 4 SiO² M.M.360.4
    Er zijn verschillende samenstellingen van Bentoniet:
    en.wikipedia.org/wiki/Bentonite#Calcium_bentonite

    Jij geeft ook de loss. ( 9H²O ) bij bentoniet, terwijl enkel met de waarden na verhitting gerekend wordt. H²0 komt niet voor in de Segerformule. En ik heb glazechem niet ontworpen en werk er trouwens niet mee. Alles nog handwerk ( waarbij er ook wel eens een rekenfoutje in kan optreden).
    beantwoord
  • dat verklaard een hoop.
    de samenstelling van de custer heb ik aangepast en ik heb keramikos om informatie gevraagd over de kaliveldspaat, die segerformule en molgewicht komt bij hen uit de gids.
    wat ik met de bentoniet aanmoet weet ik nog niet, als ik de formule invoer geeft hij toch 342.3 mol op, dus ik kan nog niet testen of ik de juiste uitkomst krijg als ik het recept met deze veranderingen invoer.
    maar even denken en wachten wat keramikos zegt.
    het is waarschijnlijk ook het probleem geweest met het vorige recept.
    beantwoord
  • Marlies, het is best mogelijk dat hun Bentoniet dit M.M ( moleculaire massa ) heeft, maar dan wijkt dit af van de standaard. Er zijn vele Bentoniet-samenstellingen. De verhouding Al. versus Si zal dan ook anders zijn.
    Kaliveldspaat heeft als standaard verhouding 1 K²O .1Al²O² .6 SiO².
    beantwoord
  • Je tilt er veel te zwaar aan Marlies als je de grondstoffen van keramikos gebruikt moet je ook die formules hanteren.
    De formules die je gaf in een eerdere reactie waren correct.

    Frans



    beantwoord
  • .... als ze ten minste de data van hun frittes correct hebben overgeschreven.
    beantwoord
  • en dan nog als het resultaat maar goed is
    beantwoord
  • en als de zon maar schijnt :-)
    beantwoord
  • :-)
    Ah, okee, dan gebruik ik gewoon de formules van keramikos en zie vanzelf of het resultaat goed is,
    bedankt!!!


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.