ALGEMEEN > Glazuur - problemen > porseleinen juwelen

ik heb een porseleinen ring aan de binnenkant geglazuurd en gebakken en heb nu de buitenkant geglazuurd en wil deze bakken? Ik leg de ring met opening op de bakplaat , gaat deze aan de ovenplaat bakken?( omdat binnenkant al gebakken is loopt de glazuur misschien uit)

3 antwoorden

  • Wanneer ik glazuur ga gebruiken voor een dergelijk precieze toepassing ga ik eerst testen in welke mate het glazuur stabiel is bij de toe te passen stookcurve en eindtemperatuur. Ik kwast het glazuur nageldikte op het geheel van een biscuitplaatje. Vervolgens zet ik nog zo'n laag over tweederde van het plaatje en daarna over eenderde van het plaatje. Op deze manier heeft de glazuurlaag een oplopende dikte. Vervolgens zet ik met ijzeroxide/majolica een horizontale lijn over de drie glazuurdiktes. Ik stook het proefplaatje staand in de oven, liefst met een onderlegplaatje tegen het vastbakken aan de ovenplaat. Na de stook kun je precies zien wat het glazuur heeft gedaan. Wanneer de horizontale streep nog helemaal rechtdoor loopt is het glazuur volledig stabiel. Op deze wijze heb ik zelf volledig stabiele glazuren gemaakt; super voor majolika decoratie en combinatie van verschillende glazuren over en tegen elkaar aan.
    Wanneer het een standaard glazuur is dat je gebruikt en het niet stabiel genoeg is kun je dit bijstellen. Mocht je daar advies in willen hebben, hoor ik het wel.
    beantwoord
  • @Michel,
    Dank je wel voor je antwoord.
    Dat lijkt me een haast wetenschappelijke manier van testen van stabiliteit van het glazuur.
    Mooi hoor.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De beste manier is om de ring of andere juwelen op te hangen aan een steuntje, gemaakt van cantal-draad. Dit laat enkel aan de binnenzijde, onderaan een spoor na.
    mvg,
    Walter VdB
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.