ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > zijdeglans transparant steengoed glazuur

Kan iemand mij aan een mooi stabiel,zijdeglans transparant glazuur helpen om de met engobe-gedecoreerde eetkommen te glazuren?
Ik stook 1230-1250 graden.
Bij voorbaat bedankt voor je moeite.

groetjes

Jose

18 antwoorden

  • Jose, in het geval je de bovenstaande tekst over het hoofd gezien heb, hier even overgenomen:

    SK ( Segerkegel ) is een toestand en niet enkel graden. SK geeft het smeltpunt als voldaan is aan 1- temperatuur, 2- tijd en 3- atmosfeer ( red.of ox.stook ). Als je snel stookt zal de temperatuur iets hoger moeten dan wanneer je langzaam stook. Als je reducerend stookt zal rood ijzeroxide over gaan naar zwart ijzeroxide, wat het smelten bevordert.( in de smeltcones Segerkegels zit ook rood ijzeroxide ) Om deze reden is het zinloos enkel een temperatuur op te geven. Opgegeven temperaturen zijn meestal het resultaat van een bepaalde temperatuur bereiken aan 150°C/uur gemiddeld.( ongeveer )

    Voor het desbetreffend glazuur had ik geschreven :

    Jose, Ik heb een recept wat men kan stoken tussen SK7 en SK9.

    SK 7 : noemtemperatuur 1230°C.
    SK 9 : noemtemperatuur 1280°C.

    Tussen deze cones is dit recept bruikbaar. Voor uw gewenst resultaat zijn er enkele testen nodig.
    beantwoord
  • Jose, Ik heb een recept wat men kan stoken tussen SK7 en SK9.
    Slijtvast glad zijdeglans. Je moet zelf maar uitzoeken wat de beste temp. is om de gewenste zijdeglans te bekomen.

    Kali-Veldspaat : 35,4
    Talk : 23,2
    Wollastoniet : 16,9
    Kwarts : 13,8
    Kaolien : 10,7
    beantwoord
  • Top Lucien,weer bedankt;ik hoopte al dat je zou reageren.
    Ik ga het maandag uitproberen en laat je weten hoe het gelukt is.
    groetjes Jose
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Jose

    Ik wil graag mee liften op dit antwoord en heb de volgende vragen?

    Zijn de getallen grammen en hoeveel graden is SK 7 en SK 9 1230 graden?

    Ik ben een beginneling en wil graag meer weten .
    Alvast bedankt
    Brigitte van Braam
    beantwoord
  • Brigitte, als je de optelling maakt zal je zien dat dit samen 100 is. Je kan het in gram of in % zien.
    SK ( Segerkegel ) is een toestand en niet enkel graden. SK geeft het smeltpunt als voldaan is aan 1- temperatuur, 2- tijd en 3- atmosfeer ( red.of ox.stook ). Als je snel stookt zal de temperatuur iets hoger moeten dan wanneer je langzaam stook. Als je reducerend stookt zal rood ijzeroxide over gaan naar zwart ijzeroxide, wat het smelten bevordert.( in de smeltcones Segerkegels zit ook rood ijzeroxide ) Om deze reden is het zinloos enkel een temperatuur op te geven. Opgegeven temperaturen zijn meestal het resultaat van een bepaalde temperatuur bereiken aan 150°C/uur gemiddeld.( ongeveer )
    beantwoord
  • Dag Brigitte,
    Lucien noemt alvast wat zaken waarmee je rekening kunt houden als je mettertijd wat controle over het proces krijgt. (Denk ik tenminste.)
    Sk 7* is ongeveer 1260°C
    Sk 9* is ongeveer 1300°C

    mvg
    Liset
    * = Sk waarde uit "The potters dictionary of materials and techniques" Frank Hamer. (soort woordenboek, maar met goede uitleg. In Engels)
    beantwoord
  • Liset, dit is niet iets met wat men mettertijd rekening moet houden,maar enkel en alleen het doel en het mechanisme van SK-waarden en dat dit geen alternatieve wijze is om enkel een temperatuur uit te drukken.
    * In de tabellen in het boek staan dan ook 3 tabellen als ik het me nog goed herinner; 2 tabellen met een verschillende stooksnelheden en 1 tabel met de ' noemwaarde ' ( SK7 = 1260°C ).
    beantwoord
  • Lucien, excuus. Ik was aan het slaapwandelen als ik zo de tijd zie waarop ik schreef.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • :-) :-) :-) Goede morgen Liset.Goed geslapen? Neem me mijn opmerkingen vooral niet kwalijk, maar zoals je kan zien bestaan er omtrent Seger- of Orton cones best wat misverstanden. ( een bakje koffie kan wonderen doen :-) )
    beantwoord
  • Beste mensen ,
    Kan ik uit jullie verhaal concluderen dat ik deze glazuur in een elektrische oven met computer rustig kan op stoken tot 1260 graden
    En dat ik dan een zijdeglans transparant glazuur krijg.
    Ik heb namelijk geen cones
    Groetjes brigitte
    beantwoord
  • Nog een vraagje
    Ik kan nergens wollastoniet vinden(keramikos /robbelientje)
    Kan ik daar ook nepheline syenite voor gebruiken ?...
    Groeten
    Brigitte
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hoi Brigitte,

    Keramikos verkoopt wollastoniet, maar het staat geschreven als wollastonite. Het kost € 2,48 per kilo.
    beantwoord
  • Hai Lucien,ik heb het glazuur gestookt op 1260 graden en het is wolkerig wit met transparante delen geworden.op de heetste plek in de oven was hij het meest transparant,maar dan wordt het hoogglans.niet helemaal wat ik nodig heb(of helemaal niet)bedankt voor de reaktie,maar ik ben nog steeds op zoek...........groetjes Jose
    beantwoord
  • Jose, duidelijk te hoog gestookt. Alle satijn glazuren worden glanzend als ze te hoog gestookt worden. Niks mis met het glazuur.
    beantwoord
  • sk7/sk9 dat geeft toch een temperatuur van boven de 1250 graden aan?
    beantwoord
  • okay Lucien,i got the message!
    beantwoord
  • okay Lucien,i got the message!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.