ALGEMEEN > Klei - algemeen > Paperclay raku stoken?

Kan er met Paperclay ook raku gestookt worden.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Ingrid

7 antwoorden

  • beste Ingrid,

    daar heb ik geen ervaring mee en ook nog niet van gehoord.
    Proberen kan natuurlijk altijd.
    De schokbestendigheid van de papierklei kan je verbeteren door er chammotte aan toe te voegen, tot 40%.
    Ook het toevoegen van talk, tot 10% verhoogt de schokbestendigheid.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi,

    Ik denk dat Geo dit wel weet.
    Wij hebben met onze werkgroep hier een test mee gedaan, maar ik weet het niet meer.
    Geo staat wel in het forum.

    Groet Cor
    beantwoord
  • Hallo Ingrid,

    Ik heb diverse experimenten uitgevoerd met papierklei een daarvan is raku gestookt met een kopermat glazuur. Prachtig resultaat. Gaat heel goed. Succes,

    Marga
    beantwoord
  • Wij hebben inderdaad een experiment met paperclay uitgevoerd, maar dat steengoed gestookt. Als er zoals Hans zegt maar genoeg chamotte in zit dan zal het geen problemen geven. Het is niet mijn ding want ik vind het maar een gedoe op de draaischijf.Alles komt er onder te zitten, en je komt het nog weken tegen.
    beantwoord
  • Marga,
    Ik ga het proberen.Kopermat nog niet gedaan.Ik heb er over gelezen in het boek van Knops.Heb jij er nog een advies aan toe te voegen?
    Geo,
    Ik heb een pot handmatig gemaakt,maar afdraaien is al hopeloos.
    Hans ,Charmotte heb er niet in.Hij was al klaar.Het resultaat laat ik weten.Allen bedankt.
    Ingrid
    beantwoord
  • Ingrid,
    Ik heb niet gedraaid met papierklei. De papierklei die ik gebruikt heb voor mijn beeldjes, heb ik gemaakt van restklei met chamotte en daardoor gemengd, papierpulp gemaakt van eierdoosjes. Niet meer dan 30% toevoegen aan de hoeveelheid klei. Dit werkt perfect, je kan zelfs na de biscuitstook nog met dit kleimengsel iets bijwerken en nogmaals stoken. Ik heb zelfs geprobeerd om beeldjes massief te boetseren en raku te stoken,ook dit is gelukt. Het kopermat van Knops is mooi, probeer het maar eens. Succes,
    Marga
    beantwoord
  • Inmiddels heb ik met paperclay raku gestookt.Het is heel goed gegaan.Het was een gok,want ik heb 50 /50 gedaan met restanten draaiklei dus weinig charmotte.Volgende keer probeer ik dan kopermat.
    Ingrid.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.