ALGEMEEN > Techniek > beschilderen

Ik heb een groot beeld gemaakt, was ik maanden mee bezig.
Mijn docent gemeld dat ik het wilde beschilderen Delfts Blauw.
Hij stelde voor dat het eerst biscuit gestookt moest worden, dan kon ik met pigment+engobes beschilderen daarna glazuren.
Ik was er niet zeker op en heb Joop Cock gebeld.
Die zei veel ervaring te hebben met Delfts blauw beschilderen, maar helaas het had niet eerst biscuit gestookt mogen worden.
Hij beschilderde altijd met onder glazuur.
Nu mijn stuk in deze staat is wist hij neit wat te adviseren, want geen ervaring daarmee.
Het moet namelijk eerst wit worden. Daarna Delfts blauw beschilderen en glazuren.
Maar nu het al biscuit gebakken is, is het wit maken, het probleem.
Hij dacht tin-wit in majolica techniek, maar wist het niet.
Verder moet ik op het wit natuurlijk eerst de tekening uitzetten, liefst dat het nog corrigeerbaar is.

Wie kan mij ajb adviseren?

7 antwoorden

  • Hallo Fransje,
    De klei die men gebruikte voor het oorspronkelijk " Delfts blauw " was okerbakkend en diende men hiervoor een witte ondergrond op aan te brengen om het op chinees porselein te laten lijken ( tijd van de VOC ).
    Nu kan je nog steeds uw beeld volgens de regels van de kunst op zijn Delfts beschilderen.
    Breng eerst een wit (tinoxide) sinterengobe op ( met voldoende kleefstof erin om het decoreren achteraf gemakkelijker te maken ) en beschilder dit met blauw onderglazuur ( blauw pigment met een beetje glasvormer erbij ). Hierover zet je dan een transparant glazuur.
    Indien je het op de ' majolica-wijze ' wil doen, ga je als volgt te werk: Breng over het bisquit gebakken beeld een witdekkend glazuur aan ( met tinoxide als witmaker ). Hierop kan dan met ' opglazuur ' werken ( ook een pigment met wat glasvormer erbij ) of met kobaltacetaat, wat je in water moet oplossen met wat arabische gom gebonden. Hierover zet men geen transparant glazuur.
    De samenstelling ' sinterengobe ' hangt af van de glazuurstook-temperatuur. Dat kan je best in overleg met je docent.
    beantwoord
  • beste Lucien,
    bedankt voor je reactie. Heel fijn. Is het mogelijk na het wit maken (met tin wit /majolica techniek) het eerst nog een keer te bakken? Omdat het een groot beeld is en ik wel fouten zal maken met beschilderen en anders niet meer kan corrigeren.
    welke kleefstof denk je om in tin wit te doen?
    Over de Majolica kan geen transparant glazuur? laatse alinea? Het lijkt me wel mooi om het met transparant af te werken (mat).
    groet fransje
    beantwoord
  • Ik dacht toch dat je advies wou omtrent Delfts blauw. Als dit niet zo nodig is, is alles mogelijk. Je docent kan je daar wel mee verder helpen.
    beantwoord
  • Excuus, Lucien, Ik wou niet alleen advies omtrent Delfts Blauw, maar hoe het allemaal aan te pakken, zodat ik mijn beeld in Delfts Blauw zou kunnen uitvoeren.
    Mijn docent heeft aangegeven mij niet te kunnen helpen.
    Sorry dat ik mij niet goed heb uitgedrukt. G
    roeten fransje
    beantwoord
  • beantwoord
  • hi Lucien, bedankt voor de link. Reuze interessant, alleen vond ik daar helaas geen antwoord op mijn vraag.
    Ik ga verder zoeken!
    groeten
    beantwoord
  • Hallo Fransje,
    Het klassieke zg 'Delfts Blauw' is een vorm van majolica decoratie. Over een nog ongebakken wit dekkende glazuurlaag wordt met blauw (majolica-) pigment geschilderd. Daarna wordt het geheel gebakken. Dit werkt prima over een reeds biscuit gebakken scherf. Als je over de rauwe beschildering op het rauwe glazuur nog een deklaag wil zetten, een zg 'coperta' gebruik je daarvoor een glans transparant glazuur; zeer dun aanbrengen is al afdoende. Maar een mat transparant is daar niet geschikt voor omdat dit niet echt transparant is.
    Ik hoop dat je vragen hiermee zijn beantwoord.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.