ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Leisteen poeder glazuur wordt bruin !

Weet iemand waarom poederglazuur "Leisteen" bruin wordt bij het bakken van grove chamotte klei 2mm
De biscuit bak stook ik op 950 graden.
En glazuur stook ik op 1050 graden.

8 antwoorden

  • Daarom: ( klik door op pyriet )

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Leisteen

    ( zonder chamotte geeft dezelfde kleur )
    beantwoord
  • Dag Diny, Is het mogelijk dat jij deze leisteen poederglazuur hebt gezeefd? Dan ontstaat bruin.
    Het is nl. een effect glazuur die niet gezeefd moet worden. Kan de oorzaak zijn, ik heb nl proefjes gemaakt van wel en niet zeven, en dan heb je inderdaad kleurverschil.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Logisch. De grovere delen leisteen zullen later smelten en vormen ' eilandjes ' binnen het gesmolten glazuur. Als men deze eruit gaat zeven is het " effect " ook teniet gedaan.
    ( ten minste als de vlag de lading ( leisteenkorrels ) dekt )
    beantwoord
  • Dit is een erg onduidelijke vraag. Is "leisteen" de omschrijving de kleur die het glazuur moet opleveren na het bakken? Of zit er leisteen in het glazuur? Bedoel je dat het glazuur is aangebracht op grove chamotte klei?
    Om een gedeeltelijk antwoord te geven: Wanneer er gemalen leisteen door het glazuurrecept of kleirecept zit zal de grijze kleur van het leisteen na het bakken omslaan naar roodbruin. In de natuur is leisteen een samengeperste en versteende vorm van roodbakkende klei. Gemalen leisteen wordt aan klei toegevoegd om de bakkrimp ervan tegen te gaan (zg Schieferton). Maar ik verwacht niet dat dit een antwoord is op je vraag.
    beantwoord
  • Ik ben onduidelijk geweest, wat ik bedoel is dat het effectglazuur leisteen poederglazuur Veka GL 5031 500gram,in plaats van de grijze kleur na het bakken die het zou moeten hebben bruin uit de oven komt.Ligt het aan het opbrengen of ligt het aan het stoken.
    Terwijl ik ook wel een paar keer de juiste grijze kleur heb gehad. Ik ben daar onzeker over maar ondertussen hou ik een logboek bij.
    beantwoord
  • Diny,
    Ik denk dat er een misverstand is.
    Het is correct dat Veka GL 5031, welk een effectglazuur is de bruine kleur geeft, dit is ook de bedoeling. Het beoogt ook geen grijze kleur.
    Wanneer je deze glazuur gaat zeven, verkrijg je wel een veel lichtere kleur die neigt naar grijs.
    Een mooie kleur overigens.
    Wil je hiermee iets gaan doen en de kleur willen zien dan moet ik hiervan eerst een foto maken, laat maar weten.
    groet, truus w.

    beantwoord
  • Beste Michel, ik vind jouw antwoord en uitleg van 23/06 zeer waardevol, zo krijg ik meer inzicht in het ontstaan van deze materie. Overigens niet de eerste keer dat jouw uitleg,(in het forum)veel duidelijkheid geeft. Bedankt.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus,
    Dank voor je reactie. Mijn avond is weer goed.
    Michel Kuipers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.