ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Streperig glazuur

Ik heb olievlek glazuur aangemaakt met een papje van peptapon daarna glazuur gebakken op 1020 graden. Maar het glazuur ziet er streperig uit je kunt de kwast aanzetten goed zien hoe kan ik dat voorkomen.
Moet ik het spuiten of de temperatuur instelling van de oven veranderen?
Wie heeft hier een antwoord op alvast bedankt.

4 antwoorden

  • iets hoger stoken of langer pendelen laat je glazuur beter uitvloeien Diny.
    Je wekt wat bevochtigen voor je gaat kwasten verminderd de zichtbaarheid van de kwastaanzet.
    Uiteraard geeft spuiten een mooier resultaat.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Diny,

    Kwasten van een glazuur wil op zich prima, hoewel je met spuiten vaak een egaler lazuur krijgt. Sommige effectglazuren laten zich echter niet spuiten, dus zul je toch moeten kwasten of gieten.
    Er zijn voor kwasten een paar handigheidjes:
    -Maak je glazuur niet te dik aan en kwast een paar laagjes, horizontaal, verticaal en diagonaal.
    -Laat elke laag eerst opdrogen voor je de volgende laag doet.
    - Zorg er voor dat je glazuur niet te snel opdroogt, de peptapon helpt daarbij, voeg desnoods iets meer toe. Of maak je werkstuk iets nat.
    - Eventuele dikke plekken kun je met je vinger weer gladwrijven.

    Het werkstuk wat je nu gestookt hebt kun je gerust nog eens glazuren en stoken. Ik gok dat het glazuur een temperatuur van 1020-1080 graden aankan, stook dan gerust op 1080, dan krijg je een mooiere glans.

    Mvg, Anneke
    beantwoord
  • ben het helemaal met anneke eens, ik stook het op 1060 gr. en het ziet er prima uit.
    al kwast ik het gewoon in dezelfde richting,
    maar niet te dik,
    gr.
    beantwoord
  • Diny, alvorens je voor de tweede keer gaat glazuren, spuit op je werkstuk haarlak, gewoon goedkope, hierin zit hars, even laten drogen en het glazuur hecht goed; de eerste laag dun aanbrengen, en de lagen kruisgewijs kwasten, dan stoken op 1050°,geeft bij mij mooi resultaat.

    Diny, ik lees nog eens jouw vraag en daarin meldt je dat het glazuur aangemaakt is met een papje van peptapon, kan het zijn dat je te weinig water hebt toegevoegd om een mooi egaal room dikke vloeistof te krijgen en het geheel eerder yoghurt-dik was!
    Olie vlek vraagt extra glazuur, maar niet via een snelle dikke laag, 3 of 4× dun geeft mooier effect.
    Succes. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.