ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vaasjes waterdicht

op welke temperatuur moet je stoken om vaasjes waterdicht te krijgen?
ik kan me voorstellen dat de onderkant ook geglazuurd moet worden,maar dan heb ik een probleem,omdat ik ze niet op triangels kan plaatsen i.v.m.vervormen

groeten Catharina

2 antwoorden

  • Catharina, glazuur gebruiken om keramiek waterdicht te maken is geen goed uitgangspunt. Indien de scherf zelf niet gesinterd is zal ook na een tijdje het glazuur barstjes vertonen en lekken. Elke klei heeft zo zijn eigen sinterpunt. Hoe dichter je bij dit sinterpunt komt, hoe minder de scherf water zal opnemen. Als je voorbij het sinterpunt komt gaat de scherf vervormen. De opgegeven maximum temperatuur wat uw klei aankan is de optimale temperatuur om de scherf waterdicht te maken, of althans toch aanvaardbaar.
    beantwoord
  • Catharine, bij de keramiekwinkels verkopen ze Waterdicht, een wit, stroperig watertje. Dat giet je in je vaas, laat het even staan en giet het er weer uit ( dus nogmaals te gebruiken) Mits niet te heet gewassen blijft het werken.
    Wat ik daarnaast ook vaak doe is met bison kit een stukje stevig tafelzeil onder mijn vaasje plakken. Zo zijn zelfs Raku gestookte vazen waterdicht.
    Succes, Tjalda Wesseling
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.