ALGEMEEN > Techniek > stook advies

ik maak o.a. zee-anemonen. De "sprieten" zijn vrij dun en daardoor ook erg kwetsbaar. Gister een schilderij met "spinsels" weggebracht naar een galerie en onderweg is er toch een "spriet" afgebroken. Ik heb papierporseleinklei gebruikt en dit zonder bisquitstook gebakken op 1150 graden. Ik heb een oude oven die met opzetrand, boven de 1150 problemen geeft, dus mijn limiet ligt op 1150, tenzij ik zonder opzetrand stook.

Mijn vraag is welke kleisoort kan ik het beste gebruiken voor dit soort werk.
Is het beter een bisquitstook te doen en daarna te glazuren.
Bisquitstook op 950 graden neem ik aan.
Hoe hoog moet de gladbrand zijn om het werk minder kwetsbaar te maken.
Ik voeg een foto toe van mijn werk.
Hoor graag van jullie, roet, Hanneke Bruijnjé
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Als het goed is staat er op de gebruikte klei aangegeven binnen welke marges die gebakken kan worden. Wil je je object zo sterk mogelijk hebben dan moet je* aan de top van die marge gaan zitten. De klei versintert dan optimaal.
    Dus het antwoord staat op het pak klei. Gaat je oven niet hoger dan 1150 graden Celsius dan zou ik een kleisoort kiezen die niet heter dan 1150 graden Celsius kan. Succes! Liset
    * Als ik alle hier vergaarde theoretische kennis goed verwerkt heb.
    beantwoord
  • Zeer goed advies Liset. Er mag een duimpje hoog. :-)
    beantwoord
  • Hoi Liset, Ik ga eens kijken wat er op de verpakking staat en mijn kleisoort daarop aanpassen. Heeft het wel/niet glazuren nog invloed op de sterkte van het werk? Hoor graag nog even verder. Hanneke
    beantwoord
  • Dag Hanneke, ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het glazuur niet meer uitmaakt zodra je de scherf optimaal hebt weten te doen versinteren.
    Een van de anderen kan je daar wel uitsluitsel over geven.
    mvg Liset

    @Lucien; thanx :-)
    beantwoord
  • Hoi Liset,
    Ik denk dat je gelijk hebt, anders was er ongetwijfeld een antwoord van Lucien geweest.
    Bedankt voor je meedenken.
    beantwoord
  • sorry Lucien, Liset en Hanneke maar de laatse berichten met de smileys heb ik verwijderd. Nemen alleen maar onnodige ruimte in.
    Mvg Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.