ALGEMEEN > Techniek > appels gietwerk

Beste keramiekers, ik heb een plaasteren malle gemaakt, een tweedelige, eigenlijk driedelige met stop. De gietklei die ik heb gebruikt is witte porselein van Witgert G52. De appels zijn eerst gebakken aan 950 graden, daarna heel mooi afgeschuurd. Dan een tweede maal gebakken aan 1250 graden. Ook goed gelukt, maar nu zie ik terug het randje (het midden van de mal), na het schuren was er niets meer van te zien. Hoe krijg of voorkom ik het randje? Na het schuren waren de appels zo zacht en glad als satijn.
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Hallo Lilane,
    Dat het gietnaadje na de hoge stook weer zichtbaar wordt is niet te voorkomen als het gesinterd porselein betreft. Dit heeft te maken met het zg 'geheugen' van de klei. Je kunt het effect minimaliseren door de naad in de gipsmal zo secuur mogelijk te maken; maar voorkomen kun je het niet.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel,
    Ik zal het toch moeten geloven, dat porselein een geheugen heeft. Het was mijn eerste tweedelige mal, de volgende (van een peer), ga ik er zeker op letten dat alles mooi tegen de peer aansluit. Ik ga nog een paar appels uitduwen en aan elkaar hechten met gewone klei want ik wil ook rode en gele en groene, dus ik ga met engobes aan de slag. Ik wil in de winter appels in mijn schaal buiten. Vriendelijke groeten.
    beantwoord
  • Hallo. Ik gebruik ook die gietporselein. Heb hem nu op 1300 graden gestookt. Hoewel de vormen dun zijn .is het porselein toch niet echt transparant geworden.(heb net in de oven gekeken waar de vormen nu staan af te koelen..) Komt dit omdat gietporselein anders is van samenstelling dan gewone porseleinklei?
    beantwoord
  • Hallo Liliane,
    Dan maar hopen dat je een vergelijkbaar resultaat krijgt. Want je kunt geen appels met peren vergelijken.
    Michel
    beantwoord
  • Ankie, je hebt denk ik in de verkeerde topic gepost.
    Waarschijnlijk wilde je hier zijn:
    http://oud.klei.nl/forum/o/5946/limoges%20porseleinklei%20tm18%20doorzichtig%20stoken?nm=ov
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.