ALGEMEEN > Techniek > patineren

in een boek las ik over het patineren van gebakken klei
over dit onderwerp kan ik nergens iets vinden
graag zou ik daar meer over weten
b.v. welke materialen en gereedschappen heb je daar voor nodig

2 antwoorden

  • Hallo Lonny,
    Patineren wordt veel gedaan in de penningkunst.Er wordt een kleurlaag over het relief aangebracht die deels weer wordt weggepoetst.Een schaduwkleur blijft achter in de verdiepte delen van het relief en geeft zo een contrast.Als klei gebakken is en je kiest ervoor om niet glazuren,kan je ook de biscuit gaan beschilderen
    met acrylverf of olieverf.Je moet dan zorgen dat de scherf niet meer zuigt b.v. d.m.v. een sinterengobe.Je kan bij een schilders/materialenwinkel ook wel een primer kopen om poreus steen te behandelen.
    Daarna als de scherf niet zuigt kan je gaan schilderen met b.v.een basiskleur geel of met meedere kleuren.Is dit gedroogd dan breng je de patina laag aan in een donkere contrasterende kleur met b.v. een doekje.Een deel van de kleur neem je daarna weer af met de doek en je tamponeert deels zodat het contrast verschillende gradaties van de donkere kleur heeft.De oorspronkelijke onderschildering kan zo weer min of meer zichtbaar gemaakt worden.Exacte recepten heb ik niet voor de patina maar in een olieverfwinkel kan je de pigmenten los kopen evenals de was en een bindmiddel.
    Groetjes Rob
    beantwoord
  • Dank voor je reactie Rob.
    Het is me duidelijk dat ik naar een schilderswinkel moet om me verder te orienteren.
    Groet,
    Lonny van Rijn
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.